A fülre hangolás képessége keveseknek adódott meg
A kérdésem az, szerinted mennyire válik nyitottá a rendszer, ha "egyenesen átmenő" dobokat kap a gép (GPZ 500S), viszont a légszűrő marad a gyári? Csak kettő van ugyan a hengerekből, de a térfogatuk alapján is férfiasabb hang járna a gépnek.
A kérdésem az, szerinted mennyire válik nyitottá a rendszer,
ha "egyenesen átmenő" dobokat kap a gép (GPZ 500S), viszont a
légszűrő marad a gyári? A célom az, hogy ne csak 7000-től
halljak valamit a motorom hangjából, hanem a teljes
fordulatszám-tartományban (az ésszerű hangerő-tartományon
belül), mindezt a gyári (porlasztó) beállítások megtartása
mellett. Mert csak kettő van ugyan a hengerekből, de a
térfogatuk alapján is férfiasabb hang járna a gépnek, ill. 7000
fölé normál esetben nem is igen forgatom.
Úgy tudom, hogy egy (nyitottabb) légszűrő-kipufogó kombináció választása esetén már hozzá kell karburálni a gépet, de mi van akkor, ha csak a dobok nyitottabbak? A keverék szegénnyé válásában a kipufogó, vagy a légszűrő játszik nagyobb szerepet?
Miről lehet felismerni, hogy a keverék szegénnyé vált? Főfúvóka-csere nélkül is lehet valamennyit korrigálni, vagy nem igazán? Hogyan lehet elvégezni a keverék beállítását (egyszer említette az Aszalós fia, hogy azt fülre be lehet állítani...khm...)?
Az egyenesen átmenő dobok alatt gondolom azt érted, hogy lamellák nélküli a dob, azaz csak egy perforált cső van a dob belsejében. Ez természetesen nyitott kipufogórendszernek számít, amihez hozzá kell állítani a porlasztókat. Hiába hagyod meg a gyári légszűrőket a motor más beállítást fog igényelni az új rendszerrel. Kárpótlásként, a hangversenyt biztosan Te fogod megnyerni!
Kérdésednek arra a részére, hogy a légszűrő, vagy a kipufogó változtatása befolyásolja jobban a motor beállítását, egyértelműen azt kell felelnem, hogy a levegőszűrő. Viszont a nyitott rendszer is hatást gyakorol a beállításra, még ha a légszűrőházat és a betétet érintetlenül is hagyod. Legegyszerűbben a gyertyaszín teszttel lehet megállapítani, helyesen van-e beállítva a motor. A menetközben kellőképpen kiégetett gyertyát kell megnézned és ebből megállapíthatod, milyen keveréket kap a motor. Ha a színe őzbarna, akkor tökéletes, ha ennél világosabb, majdnem fehér, akkor keveset kap, ha sötét, már-már fekete, akkor pedig sokat kap.
A beállítás korrigálásához legtöbb esetben szükséges a fúvóka csere, minimális eltéréseknél megoldható e nélkül, pusztán az állítási lehetőségek kihasználásával. Amennyiben úgy ítéled meg a helyzetet, hogy komolyabb beavatkozást igényel a probléma, akkor javaslom szakműhely felkeresését, mivel a fülre hangolás képessége csak keveseknek adatott meg!
Jópár évvel ezelőtt vettem egy Honda Lead 1982. gyártású
robogót Az évek alatt igencsak lerongyolódott a motorja, ezért
úgy döntöttem, szakemberre bízom a javíttatását. El is vittem a
szerelőhöz, aki elmondta kb. mit kell rajta csinálni, és
mennyibe fog ez nekem kerülni.
El is készült a motor viszont nem lett tökéletes. Első próbánál a motor nagyon gyenge volt, már elinduláskor sem húzott, és a vége 30 volt. Azt mondta a szerelő, hogy a fúvókázással lehet a gond, ezért megpróbált változtatni rajta, és valóban jobb is lett. Mostmár húzott induláskor, viszont a közepe felé megint elgyengült, de ha ki tudtam forgatni, pl. lejtőn, akkor utána már nagyot szól a motor.
De nekem nem tetszik, hogy legyengül közepes fordulaton, ugyanis elég sokat fizettem érte ahhoz, hogy megelégedjek vele.
A motor erőtlenségére vall, hogy csak lejtőn tudod kiforgatni rendesen. Az erőtlenség leginkább kompresszióhiányból adódhat, ami kissé furcsa a fúrt henger-új dugattyú párosnál. Esetleg ellenőrizni kellene az illesztést, a gyűrűhézagot és a tömítettséget! A közepes fordulatszámon történő "bizonytalankodás" kiváltó oka lehet a karburátor, ezen viszont könnyen lehet segíteni egy beállítással. Véleményem szerint a shubertű pozícióján kell változtatni a javulás érdekében.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.