Ahol már nincs veszteni való

2002.08.13. 09:56
Nemrég vettem egy 82-es Honda CB 900 F2-tipusú motort. Olcsó volt, mert eszi az olajat. Azt mondták, gyűrűzni kell majd. Elvittem egy szerelőhöz, azt mondta nincs nagy baj, szép hangja van (nem csörög-zörög), viszont a karburáció nagyon szar. Ezt abból állapította meg, hogy néhányszor felpörgette, és kicsit kormolt, és a kipufogó is kormos.
 
   
   

Az lenne a kérdésem, hogy ez valóban karburálási probléma, vagy az olajfogyasztásból adódik? Annak van-e jelentőssége, hogy milyen oktánszámú benzint tankolok bele? Azt elfelejtettem leírni, hogy megnéztük a gyertyákat, szürkésfehér színűek. Tettünk bele Metabondot is, erről mi a véleményed?

Véleményem szerint egy motorról, eltekintve az extrém esetektől, nehéz egy-két gázhúzás alapján megállapítani, hogy jól van bekarburálva vagy sem. (Természetesen vannak egyértelmű esetek, mikor például meghúzod a gázt, és az égadta világon nem történik semmi, de feltételezem itt nem ilyen esettel állunk szemben.) Ez többnyire csak menet közben, terhelés alatt derül ki.

Ráadásul esetünkben egy kopott, olajat fogyasztó motorról van szó, mely szintén befolyásolhatja a keletkező füstpamacsokat. Leveled végén azt említetted, szürkésfehérek a gyertyák. Ez viszont kicsit felbolygatja az előzőekben feltételezetteket, mivel egy olyan motornál, ami becsülettel eszi az olajat, a legritkább esetben találunk szép szürkésfehér gyertyákat. Amennyiben ezt a gyertyaszínt a karburálás után tapasztaltad, akkor elképzelhető, hogy a motor nem is eszi az olajat, csak rengeteg üzemanyagot kapott és az előző tulaj ennek a füstjét vélte olajfüstnek. Ebben az esetben nagyon jó vásárt csináltál!

A METABOND-ról vegyes képet tudok alkotni, egyaránt hallottam pro és kontra érveket vele kapcsolatosan. Hallottam olyan híreket is, hogy hamisítják, és ezért voltak problémák. Szerintem egy nagyon kopott motoron inkább javít, mivel ott már szinte nincs veszteni való, ezért érdemes lehet bevetni a "csodaszert". (Az is lehet, hogy ennek köszönhetően szűnt meg az olajfogyasztásod :-))

Az üzemanyagok használatáról annyit, hogy sajnos egyre inkább figyelembe kell venni az ártényezőt. Természetesen a 99+ üzemanyaggal jobban megy a motor, mint a 91-essel, de a köztük lévő árkülönbséget nem biztos, hogy tükrözi a minimális teljesítménykülönbség.

 
   
   

Érdeklődnék, hogy a kompressziómérés mennyire árulkodik egy alig használt SuzukiGS500 (4500 km) előéletéről. Gyárilag mennyi van előírva, mérhető-e a gyilkolás? A bejáratás mennyire van hatással a várható életkorra? Ezen a motoron sufni tuning kipufogó van, a leömlők után elvágta a jelenlegi tulaj, rozsdamentesből csinált fojtásnélküli dobot. Ez a henger-dugó lelkivilágára negatívan hat-e?

A bejáratás természetesen hatással van a motor további életére. Amennyiben a motor tulajdonosa nem ismeri ezt a fogalmat, vagy nincs tisztában azzal, valójában mit is takar a bejáratás, az mindenképp rányomja bélyegét a motorkerékpárra. Ez érezhető lehet a teljesítményen, illetve az élettartamban, igaz erre csak a későbbiekben derül fény.

Ha valóban 4500 km van a motorban, akkor elvileg nagyon rossz értéket nem kaphatsz a kompresszió mérés alkalmával. Természetesen érdemes megmérni biztos, ami biztos alapon. Az érték 14 bar körüli kell, hogy legyen. Ha ettől jelentősen eltér negatív irányba, akkor érdemes jobban körülnézni az erőforrás környékén. Leginkább két helyen illanhat el a nyomás, a gyűrűk mellett, valamint a szelepeknél.

Az általad "sufni tuning" jelzővel illetett kipufogó hatással lehet a szelepek állapotára, ugyanis ha teljesen fojtatlan, nyitott a kipufogócső, akkor eléghetnek a szelepek. Természetesen ez egy hosszabb folyamat, de amennyiben a kompresszió mérés hiányt mutat, akkor véleményem szerint a hibát a szelepeknél kell keresgélni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.