Nem a leghangosabb motor a legerősebb

2002.09.20. 09:59
A 100-120 decibel egy kicsit tényleg sok. Természetesen lehet csendesíteni, ráadásul nem a leghangosabb motor a legerősebb is. A nagy kérdés az, vajon gyári kipufogó van a motoron, vagy pedig rezonátor cső?
 
   
   

Úgy fél éve vásároltam egy elég jó állapotban lévő Honda Eve Pax típusú robogót (kb. 5 800 km volt benne). Azóta mentem vele 1 200 km-t. Ez idő alatt mindössze egyszer kellett olajat utántölteni (régi Arol 2T olaj le lett eresztve, helyette Mol 2T használok), valamint néhány héttel ezelőtt kellett kicserélni a gyertyát.

Gyertyacsere után a moci ugyanúgy ment, mint azelőtt. Most azonban nagy melegben egy 10 km-es út után, enyhe emelkedő tetején hirtelen minden erő elszállt a motorból, majd le is fulladt. Pihentetés után, megpróbáltam beindítani, pöccre beindult azonnal, de a gyengeség továbbra is érezhető, nem akar menni, gáz elvételekor azonnal fullad.

Mi lehet a probléma? Amúgy ventillátor működik. A hibajelenség történtekor semmilyen rendellenes zaj nem hallatszott. Sőt azóta sem, mindössze a motor hangja gázadás mellett is, mélyebb és erőtlenebb. (Mintha nem kapna elég naftát). Pedig semmit sem állítottam el rajta. Másrészt úgy tűnik, mintha egy kicsivel több olajat fogyasztana, mint eddig. Nem akarunk összevissza szétszedni mindent. Mi a véleményed? Hol érdemes elkezdeni a hibakeresést? Miket ellenőrizzünk? Vagy annyira komoly lehet a hiba, hogy inkább vigyük szerelőhöz?

Bevallom, látatlanban elég nehéz pontos diagnózist adni erre a problémára. Főleg, hogy azt írod, semmi különösebb kísérőjele nem volt az elgyengülésnek (pl: hanghatás). Ezért azt javaslom, fordulj szervizhez! Amennyiben van affinitásod a motorszereléshez, akkor még ez előtt végezz (végeztess) el egy kompresszió-mérést, ami nagyjából megmutatja, milyen állapotok uralkodnak a blokkon belül.

Ha a kapott értéket kielégítőnek találod (10 feletti), akkor érdemes a vizsgálódást az üzemanyag és kenési rendszer felé terelni. Amennyiben ez a hiba forrása, akkor egy egyszerű, de alapos tisztítás magában megoldhatja a problémát.

Mivel a motor a történtek előtt nem sokkal esett át egy gyertyacserén és nagy melegben történt az eset, ezért felmerül a kérdés, vajon nem alacsonyabb hőértékű gyertya került-e a motorba? Lehetséges, hogy az alacsonyabb hőértékű gyertya nem bírta a túlmelegedést és elégett az elektródája. Ez gyújtás rendellenességekhez és elégtelenségekhez vezethet. Ezt is (gyertyahézag és elektróda állapot) érdemes elsők között ellenőrizni!

Amennyiben ezek az apróbb vizsgálatok nem hozzák meg a kívánt eredményt, akkor marad a szervizlátogatás!

 
   
   

A múltkor segítettem egy kicsit, de most én szorulnék némi tanácsra. Van egy Gilera MXR-em, amin most lett cserélve henger, hengerfej, dugó, és gyűrű. Polini a henger, illetve Vertex dugó. Így most 125-ről 180-ra lett tunningolva, ami szükséges is volt, mert az előző gazdája szétverte a henger belső falát, és csak így tudtam megoldani a dolgot.

A gondom az, hogy egy kissé hangosnak érzem a gépet. Vagy ez normális? A nagyobb lökettérfogat miatt lehet? Megnézettem szerelőkkel (műszaki miatt). és ők is azt mondták, hogy ez túl hangos (100-120 decibel). Lehet valahogy csendesíteni a járgányon, hogy a teljesítményből ne veszítsek?

A 100-120 decibel egy kicsit tényleg sok. Természetesen lehet csendesíteni, ráadásul nem a leghangosabb motor a legerősebb is. A nagy kérdés az, vajon gyári kipufogó van a motoron, vagy pedig rezonátor cső? Amennyiben rezonátor cső, akkor valószínűleg kiégett a gyapot a hangtompítóból és ezért hangos a motor. Ez esetben szét kell szedni a hangtompítót és újratömni a bélésanyaggal. Ettől el fog csendesedni és a teljesítménye is inkább javul mint csökken.

A másik eset a gyári kipufogó. Mivel azt írtad, hogy a henger fala szét volt verve, ebből arra tudok következtetni, hogy az előző tulaj keze van a kipufogó hangerejének hátterében is. Ez esetben fel kell mérni a károkat és mérlegelni, hogy melyik megoldás gazdaságosabb. Helyreállítani a gyári kipufogót, vagy vásárolni rá egy rezonátor csövet?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.