Néha csattog, néha nem

2002.10.01. 08:52
Megértem ragaszkodásod, tapasztalataim szerint a DT 125 egy jó modell. Mint ezt már több alkalommal is említettem, levélben felderíteni legnehezebb az ilyen jellegű problémákat, amikor a motor csattog, durrog, zörög, néha igen, néha nem.
 
   
   

35 E-típusszámú, kb. 90-es 125-ös DT-m van. A problémám a következő: Ha meghúzatom jobban, akkor néha elkezd szaggatni a motor. Olyan, mintha csak minden második, vagy harmadik ütemben gyújtana. Ha a gázt odahúzom, akkor lefullad. Leállítom, és kb. 5 perc múlva újraindítom, akkor is ugyanezt teszi. Néha durran egy nagyot, mintha utógyújtása lenne (vagy ha ki-be kapcsolgatnám a gyújtást). Most takarítottam ki a karburátort, a légszűrőt, és az üzemanyagszűrőt (tele volt szeméttel). Mindezt melegen csinálja, van úgy, hogy menet közben, de teljesen rendszertelenül. Van úgy, hogy lemegyek vele 300 km-t terepen és semmi baja. Néha meg egyfolytában döglődik.

Vegyek másik tirisztort? Lehet, hogy rossz a benzin, vagy rossz hőértékű a gyertya? (A Castrol TTS olajjal biztos nincs gond) Egyik haveromnak is ezt csinálta a 80-as MTX-e, vett bele 3 pólusú Bosh gyertyát, és elmúlt a betegsége. De az is lehet, hogy az IPVS rosszalkodik? A pillangószelepekkel is lehet gond? Szeretem nagyon ezt a gépet, nem kellene egy ilyen apróság miatt megválni tőle (arcom sem lenne hozzá így eladni), meg pénzem sincs újabbra.

Megértem ragaszkodásod, tapasztalataim szerint a DT 125 egy jó modell. Mint ezt már több alkalommal is említettem, levélben felderíteni legnehezebb az ilyen jellegű problémákat, amikor a motor csattog, durrog, zörög, néha igen, néha nem. Mindenesetre a leírtakból gyújtásproblémára gyanakszom.

Ennek megoldása lehet egy egyszerű gyertya, gyertyakábel, vagy gyertyapipa csere. Tragikusabb esetben gyújtáselektronika. A benzin és az olaj nem lehet domináns ebben a bizonyos időközönként előforduló problémában (esetleg a vizes benzintől produkálhatja a leállást, de a durrogást nem). A power-szelep (IPVS) megint csak vétlen a mi esetünkben, mivel a szelep hibája nem okoz durrogást, csak teljesítmény, vagy nyomaték elégtelenségeket.

Összefoglalva: az elektromos rendszer alapos átvizsgálását javaslom, szerintem, ez megoldja a problémát. Amennyiben egy egyszerű gyertyacserétől helyrejön a gép, viszont ezt gyakran meg kell ejteni, akkor érdemes tovább vizsgálódni, vajon mi készíti ki a gyertyát. Ez lehet a porlasztó, illetve a főtengely szimmering.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.