MZ 251 vagy 301?

2002.10.17. 10:43
Tulajdonképpen nem betegség miatt szólok bele a rovatba, hanem egy kérdésem lenne csupán. Mi a különbség a 251-es MZ ETZ (90-es évjárat) és a 301-es között? Át lehet építeni a 251-est egy egyszerű henger+fej-cserével 301-esre?
 
   
   

A leszorító csavarok ugyanolyan távolságra vannak egymástól? És ami a lényeg: a főtengely csapágyai kibírnák? Vagy a 301-esben nagyobbak? Mert szerintem minden gép egy bizonyos szintig túl van méretezve (a szocik biztosan), és szerintem a többi alkatrész is bírná ( szekundér lánc, ...) Még eddig nem láttam 301-est élőben, csak képen (régebbi kiadásút, 90-91-es), és nekem nagyon úgy tűnt, hogy a két blokk egyforma.

Nagyon tetszik a rovatod, mindegyiket végigolvastam, mert ki tudja, lehet, hogy egy pár év múlva más géppel más problémáim lesznek, és jó, ha van valami infó a többi típusról is. Üdvözlettel, Roli és az MZ-m (Szlovákiából) PS.: Széles utat minden motorosnak, a túlerő (vagy lóerő) legyen Veletek!

Sajnos én sem láttam még 301-est, illetve kizárólag csak képen. Láttam viszont élőben, sőt ki is próbáltam olyan MZ-ket, melyeknek hengerűrtartalma ezt a határt súrolta, de azok 250-esek voltak, csak éppen Trabant, vagy krossz Czetka dugattyúval szerelve. Ezek az átalakítások, bár igényelnek némi gépmunkát, könnyen kivitelezhetőek és nincs komoly költségtényezőjük sem. Ezért javaslom, ha nagyobb hengerűrtartalmú és ez által nagyobb teljesítményű MZ-re vágysz, akkor inkább a 251-eseden végezd (végeztesd) el a szükséges átalakításokat! Ez költségkímélőbb lesz, mint beszerezni egy ilyen misztikus ködbe burkolódzó (egyikünk se látta még élőben) típust.

 
   
   

Nemrég már váltottunk egy levelet a "köhögős" DT-ről. Az a probléma némi kontakttisztítás, és beállítás után elmúlt. Most egy újabb betegség jött elő. A probléma a váltóval van. Egy hosszabb túrán kezdte el produkálni magát. Először az 5-ből 6-ba váltás csak a sokadik próbálkozásra ment. Ezután a 2-ből 3 is "csatlakozott" a társaihoz, majd a többi is, kivéve az 1-ből 2-őt. Mindig kuplung nélkül váltok, bár ez nem hiszem, hogy probléma, mert tudomásom szerint a motoroknak szekvenciális váltójuk van. Végülis lehet váltani, de úgy, hogy kihúzatom sebességben, kuplung be, egyet vissza, kettőt fel és kuplung ki. Hát nem valami gyors. Gondolhatod, hogy endúrózásnál ez milyen kellemes. Ha a motor nem halad, akkor lehet váltani, valamint kis fordulatszámon is, csak én nem ezen szoktam használni.

Először arra gondoltam, hogy egy olajcsere segít, (rossz viszkozitás, víz került bele, vagy valami hasonló) de nem. Szerintem mindenféleképpen ki kell cserélni valami alkatrészt benne, bár nem hiszem, hogy csak 17000 km-t kellene egy váltónak kibírnia. Gondolom, ebben is van valami "szinkrongyűrű", vagy a léptetővilla kophatott, vagy görbült el? Hát ennyi lenne. Ui.:Köszi a segítséget a "köhögős" ügyben!

Ennek a problémának több kiváltó oka is lehet. Léptetővilla, kapcsolódob, kapcsolókörmök megkopása, a váltótengelyek valamelyik csapágyának lógása következtében bekövetkező feszülés, stb. Javaslom, szedd, vagy szedesd szét a blokkot, mert csak ekkor fogsz valós képet kapni a problémáról.

Mivel nem jeleztél különösebb kísérő hanghatásokat, ezért távolról úgy ítélem meg, nincs végveszélyben a váltód. Egyenlőre. Ennek megelőzése érdekében viszont érdemes lenne minél előbb felderíteni a hibát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.