Álhírek a japán modellekről

2002.10.22. 08:06
Olyan rossz híreket hallottam a belpiacos motorokról, hogy kissé hidegebb időben nem indulnak be, a karburátorok a japán időjáráshoz vannak állítva és igen nehéz a hazai körülményekhez hangolni őket.
 
   
   

Augusztusban vásároltam egy '94-se Suzuki Impulse-t (GSX400). A motor japán belpiacos és olyan rossz híreket hallottam a belpiacos motorokról, hogy kissé hidegebb időben nem indulnak be, a karburátorok a japán időjáráshoz vannak állítva és igen nehéz a hazai körülményekhez hangolni őket.

A kérdésem az lenne, hogy van ezeknek valóságalapjuk, és ha igen akkor hogyan tudom a problémákat legjobban megúszni? És még egy másik dolog: a gumiméret hátul gyárilag 140/70 mekkora gumit lehetne beletenni? (150/70 de lehet, hogy belefér egy 160/70-es?)

Úgy érzem, el kell oszlatnom ezt a felröppent rémhírt. A motor be fog indulni hidegebb időjárásban is. Amennyiben mégsem, akkor az a hidegindító rendszer elégtelensége miatt lesz, és nem valószínű, hogy porlasztó-beállítási különbségek miatt. Amennyiben át kell karburálni a motort, azt onnan fogod észrevenni, hogy ugyan beindul a motor, csak hideg időben, főleg az üzemi hőfok elérése előtt, kicsit fulladozik alacsony és közép tartományban. Ez esetben valóban porlasztó állításra van szükség, de ez egy egyszerű, a fúvókák cseréjéből álló feladat, melyet bármelyik motorkerékpár szerviz gond nélkül képes lesz megoldani.

Kérdésed másik része a gumiválasztás. Sajnos nem tudom fejből megmondani, mekkora gumi fér be, ezt a lengővilla és a lánc korlátai határozzák meg. Azon azért érdemes elgondolkodnod, hogy mennyire hasznos a végletekig növelni a gumi méretét. Lehet, minden gond nélkül befér a 160-as méret, de nem biztos, hogy egyben célszerű is ez a választás. A szélesebb gumival megnőhet a motor kanyarstabilitása a kigyorsításoknál, de ugyanakkor a szélesebb felfekvő felület az egyenesekben levesz a teljesítményből és gondolom, ezt a motort inkább hétköznapi használatra szánod, mint versenyzésre. Véleményem szerint a motor teljesítményét kiszolgálja a 140-es méretű gumi is.

 
   
   

Egy Yamaha DT 125 (1986) van a tulajdonomban. A következőket tapasztaltam, szabálytalan időközönként: Az alapjárat megemelkedik (1500-ról kb. 3000-re), a gázparancsokat késve követi, (de pirosig forgatható), a teljesítménye drasztikusan csökken, dadogó, kopogó, leszabályozáshoz hasonló hangot ad, melegszik, de nem durrog.

Szikra folyamatosan van, a főfúvóka, a légszűrő tiszta, kompresszió van. A gyertya belevaló NGK BR 9 ES. Az olajat nem eszi (1 l=1000km). A jelenség akkor is fenn áll, ha közben ráadom a szivatót. A gyertya színe: őzbarna. A power működik. Nem tudom, mi lehet a hiba. A motor jókedvében akár 120 felett is megy, de ha rájön a hoppáré, akkor 60-80 megállítja. Fogyasztása: 4-5 l között hajtástól függ. A karburátor gyári, az úszó ép, a főfúvóka nem törött. Néha 1-2 hét pihenés után a gyertya nedves.

Én a gyújtásoldali főtengelyszimmering elhasználódottságára gyanakszom, a hirtelen alapjárat emelkedés okaként. A dadogás, kopogás, melegedés, valamint a néha nedves gyertya, viszont arra enged következtetni, hogy hengerfejes a motor. Ha a víz fogy a motorból, akkor pedig szinte biztos, hogy az. Sajnos lehet, hogy esetünkben több tényezőből összetevődő hibával állunk szemben!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.