Versenyendúró enyhe csörgéssel

2002.10.29. 13:36
Nemrég vettem egy 93-as évjáratú Suzuki TSR200 típusú versenyenduró 4700 km-rel. Ez nem sok, a motor aránylag jó állapotban van, viszont a gyári adatokban 42 LE van megadva teljesítménynek, ennek ellenére 120 km/h fölé nem akar menni pedig 6 sebességes és még tudna pörögni.
 
   
   

A blokkból enyhe csörgést hallani. A kérdésem az lenne, hogy ha ez a motor nem lett még megbontva, akkor kikophatott-e 5000 km alatt, vagy más lehet a hiba? Ja és ha a motort fel kell újítani, annak mennyibe kerülhet az anyagára, ha csak gyári alkatrészeket használok?

A gyárilag megadott 42 LE reális, de a motor végsebessége nem csak ettől függ. Nagymértékben befolyásolja a végsebességet a motor áttétele, vagyis az első és a hátsó lánckerék fogszámának aránya. Egy verseny enduró áttétele általában úgy van méretezve, hogy többnyire földutakon, nehezebb terepakadályok között használják. Itt szükség van az erőre és a dinamikára, ezért ennek megfelelően áttételezik a motorokat.

Ez természetesen a végsebesség rovására megy, de terepen hasznosabb a robbanékonyság, mint a magas végsebesség. Amennyiben nem vagy megelégedve motorod végsebességével, áttételt kell cserélned. Ha nem terepen használod a bringát, hanem főleg aszfalton, akkor megfelelő áttételezéssel motorod elérheti a 150-160 km/h sebességet. Ehhez egy kisebb hátsó, vagy pedig egy nagyobb első lánckerékre lesz szükséged. Arra kell ügyelned a megfelelő lánckerekek kiválasztásánál, hogy az áttétel hosszításával gyorsabb lesz a motor végsebessége, viszont gyengül és az áttétel hosszításával arányosan a legnagyobb fokozatban egyre kisebb fordulatszámot lesz képes elérni. Ez által egy bizonyos áttétel után már lassul a végsebesség az erőtlenség miatt. Valamint, mondanom sem kell a végsebesség növekedése, arányosan a gyorsulás rovására megy.

Áttérve a motor vélhető állapotára, számomra nagyon nehéz elképzelni, hogy egy kilenc éves verseny enduróban 5000 km legyen, valamint, hogy ne lett volna még megbontva. Ha feltételezzük, hogy valóban 5000 km van a mociban, akkor is azt kell mondanom, hogy egy ilyen kihegyezett motort ennyi idő alatt is ki lehet készíteni. Ez kettő dologtól függ, a használat minőségétől és a gondozástól (milyen olajat használsz, szervizeled-e rendesen, bemelegíted-e használat előtt, stb.). Konkrét felújítási költségekről sajnos nem tudok nyilatkozni, de javaslom, ne minden esetben ragaszkodj a gyári alkatrészekhez! (Pl: dugattyúból is olcsóbb és jobb a Viseco.)

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.