MZ hidegindítási nehézségek

2002.11.06. 10:00
Még a tavalyi nagy mínuszokban történt, hogy egyszerűen képtelen voltam lenyomni a berúgókart és beindítani a motort. Miután viszont levittem a pincébe és hagytam néhány órát felengedni, hajlandó volt megmozdulni. Szerinted mi lehetett a baj, ledermedt az olaj benne?
 
   
   

Egy 250-es ETZ boldog tulaja vagyok és alapjában véve meg vagyok elégedve mind a motor menettulajdonságaival, mind fogyasztásával. A problémám nem is ezekkel kapcsolatos. Még a tavalyi nagy mínuszokban történt, hogy egyszerűen képtelen voltam lenyomni a berúgókart és beindítani a motort. Miután viszont levittem a pincébe és hagytam néhány órát felengedni, hajlandó volt megmozdulni. Szerinted mi lehetett a baj, ledermedt az olaj benne?

Másik kérdésem a gumikkal kapcsolatos. Hátul 130-as gumi van a gépen, elöl viszont a gyári méret. Szerinted ez milyen párosítás? Valamint 80-90 körüli tempónál szitál a kormány, ráz az első kerék. Ez lehet a gumi hibája? Ezen kívül szeretném a motort kicsit stabilabbá és kicsit gyorsabbá tenni. Mit tudsz ezek érdekében ajánlani úgy, hogy ne kelljen komolyabban beavatkozni? Esetleg egy rezonátorcső felszerelése szóba jöhet.

Valóban egy régi jó ismerős az ETZ 250. Biztos vagyok benne, hogy motoros társadalmunk jó néhány tagjának fűződnek kellemes emlékei ehhez a modellhez. (Természetesen néhány kellemetlen is.) Örülök, hogy neked pozitív élményeid vannak motorod menettulajdonságaival és fogyasztásával kapcsolatban!

Amit a hidegben való állas után tapasztaltál az egy elég érdekes jelenség. Egészen pontos magyarázatot sajnos nem tudok rá adni, csak feltételezéseim vannak ezzel kapcsolatban. A esetlegesen ledermedt olaj, véleményem szerint önmagában nem lett volna képes ezt produkálni. Amennyiben ez a nagyon nagy hidegek idején volt elképzelhetőnek tartom, hogy a hideg miatt összehúzódó alkatrészek miatt eleve szorosabb lett a motor illesztése, valamint ha a dugattyú a leállításkor olyan pozícióban állt meg, hogy nyitva maradt mondjuk a kipufogó nyílás, akkor az azon keresztül beáramló párás levegő lecsapódhat a gyűrűk és a henger fala között és nagyon nagy mínuszokban ez oda is fagyhat.

A hátsó gumival kapcsolatosan az a véleményem, ha ez ad biztonságérzetet, akkor hagyd ezt a méretet. Az első gumi esetében javasolnám a szélesség növelését. Ezáltal növelhető a motor stabilitása, főleg a féktávokon. Amennyiben van rá energiád, javasolnám az első felni vastagabbra cserélését, ezáltal jobban kiterül a szélesebb első gumi. Az, hogy 80-90km/h körül ráz az első kerék, természetesen lehet a gumi hibája is. Általában a szálszakadt gumik viselkednek így. A stabilitás fokozására sajnos nincs ötletem, egész pontosan, szerintem sokkal stabilabbá nem lehet tenni. Amire érdemes odafigyelni, az a futóművek állapota. Ne szivárogjon a teleszkóp olaj, ne lógjon a lengővilla szilentje, a kormánycsapágy stb.

A motor gyorsabbá tételét, amennyiben ez a végsebesség növelését jelenti legegyszerűbben az áttétel módosításával lehet elérni. Ez nem igényel komolyabb beavatkozást, mindössze az első lánckereket kell nagyobbra cserélni. Javaslom maximum egy foggal növeld az áttételt, mert a túlzott növelés a nyomaték rovására mehet. Ettől eltérő megoldások, már a teljesítménynövelés kategóriájába tartoznak, és komolyabb beavatkozást igényelnek. Ide tartozna egyébként a kipufogó, rezonátorcsőre való cseréje is. Ez önmagában kevés is, legalább át kellene karburálni a motort, más gyújtásértéket használni, valamint egy-két apróbb módosítás a motor belsejében. Ezért azt javaslom, cseréld inkább le a komplett kipufogórendszert egy vadonat újra, amely nincs tele lerakódott égéstermékekkel, vagy pedig égesd ki a régit!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.