Cseh csapágy vagy SKF?

2002.11.21. 09:53

Amikor megvettem a motort, normális hangja volt, de hazaérve leeresztettem a motorolajat és kb. az üzemi mennyiség kétszerese volt benne. Feltöltöttem a normális mennyiséggel, ekkor viszont halálos csapágyhangok jöttek belőle!

 
   
   

Rendszeresen olvasom a rovatodat, úgy hozta a sors, hogy igénybe veszem a segítségedet. Nekem egy '91-es ETZ-251-em van. Az alábbi három problémával fordulok hozzád:

1. Amikor megvettem a motort, normális hangja volt, de hazaérve leeresztettem a motorolajat és kb. az üzemi mennyiség kétszerese volt benne. Feltöltöttem a normális mennyiséggel, ekkor viszont halálos csapágyhangok jöttek belőle! Elhatároztam, hogy széthúzzuk a blokkot és teljes felújítást fogok végezni. Új főtengely, csapágyak, kuplunglamellák (égett és húzódottak voltak), fogaskerék. A csapágyak kiválasztásánál azzal a problémával állok szemben, hogy a gépkönyv pl. 6203 J C4-est ír, de a főnököm (motorszerelő) C3-ast ajánlott, meg a boltban is C3-ast javasoltak, ahol vettem a főtengelyt. Azt monták a C4-es hidegen zörögni fog. Szerinted milyent tegyek bele? Ja és milyen típust ajánlasz, megfelel a cseh gyártmány? Vagy a 4x drágább SKF?

2. A 3. sebességfokozatot nehezen veszi, kidobja üresbe (de nem az 1. és 2. közé) pár méter után. Aztán több próbálkozás után egyszer csak beveszi és jó lesz. Lehet, hogy a csapágyak vagy a kapcsoló fog kopott? Esetleg a kapcsoló villa?

3. A tárcsafékkel az a gondom, hogy eléggé sokat kell húzni, hogy elkezdjen fogni és szinte egészen a markolatig behúzható, nagyon puha. A betétek szinte újak, olaj van a tartályban, nem szivárog sehol. Viszont a betétek eléggé eltávolodnak kiengedett helyzetben a tárcsától. Volt egy 150-esem, azon mint az álom olyan volt, kemény és nem is kellett sokat húzni rajta.

Úgy látom, sok baj van az MZ-vel! A csapágyak tekintetében a C3 és a C4 között illesztési különbségek vannak. Én személy szerint a szintén a C3-ast javaslom. A minőség tekintetében, mivel új csapágyról van szó, megfelel a cseh gyártmány. Természetesen az SKF jobb minőségű és élettartama is hosszabbra valószínűsíthető, de talán nem négyszer annyira.

A harmadik fokozat kidobálásánál nagy valószínűséggel a léptetővilla a ludas, de ennek okozataként előbb-utóbb a fogaskerekeken is észrevehető kopás keletkezik. A kapcsolódob ritkábban szokott megkopni az előbb említett alkatrészeknél, de ha már szétszedett állapotban van a blokk, akkor mindenképp ellenőrizni kell ezt is.

Az első fék elégtelenségének kiváltó oka lehet a rendszer lelevegősödése, illetve az, ha el van tömődve a főfékhenger, féktartály és fékhenger közötti furata. Először érdemes megpróbálkozni egy légtelenítéssel, majd ha ez nem segít, akkor a fékrendszer komplett tisztításával.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.