Egy rezó nem csinál nyarat!

2002.11.26. 10:09
Ha egy ETZ-re pusztán egy rezonátor csövet teszünk, azzal nem fogunk átütő sikereket elérni. Először is nagyon fontos a kipufogó méretezése, ugyanis a csövet a motor karakterisztikájához -nyomatékos vagy forgós- és az elvárt teljesítményhez kell méretezni.
 
   
   

Egy srácnak ajánlottad, hogy tegyen fel rezót, az ETZ 250-re. Nekem már régen van, de sosem volt jobb, mint a gyári. Most tömtem ki, mert kipufogta az üveggyapotot is. Most király a hangja, már másodikban is füstöli a gumit, de nem jön annyira kerekre, mint a jobbnak tartott ETZ-m. Szerinted mennyire állítsam az előgyújtást és mekkora megszakítóhézagot alkalmazzak? A gyári 3 mm és 0,3 mm.

Egy rezó nem csinál nyarat, mint azt a közismert mondás is tartja. Magyarul, ha egy ETZ-re pusztán egy rezonátor csövet teszünk, azzal nem fogunk átütő sikereket elérni. Először is nagyon fontos a kipufogó méretezése. Fontos, hogy ki csinálta a rezonátor csövet és milyen kaliberű ETZ-hez, ugyanis a csövet a motor karakterisztikájához -nyomatékos vagy forgós- és az elvárt teljesítményhez kell méretezni.

Ha a hengerhez nem is nyúlsz, a porlasztó állítása a megváltozott működéshez elengedhetetlen. Fontos információ lenne, hogy a rezonátorcsővel mennyivel forog többet a motor? Ha jelentősen megemelkedett a fordulatszám (ezt főleg alacsonyabb fokozatokban derül ki), akkor javaslom az áttétel rövidítését egy, vagy két foggal kisebb első lánckerék cseréjével. Az előgyújtás helyes értéke 2,8 mm, a megszakító hézagé 0,3 mm, de ez megint csak függ a maximális fordulatszámtól. Mivel megszakítós gyújtás van a gépen, ezért javaslom a megszakító megerősítését, két db rugó használatával, ezzel elkerülhető lesz a megszakító belebegése nagyobb fordulaton.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.