Red Rose olajozás

2002.12.03. 12:29
A dugattyú megragadásának három oka lehet: túl szorosra lett illesztve a dugattyú, túl szegény a keverék vagy falls levegőt szív a motor.
 
   
   

Tulajdonomban van egy Aprilia, Red Rose eredetileg 50 ccm-es, de gyári tunninggal 70 ccm-es Pollini dugattyúval, és hengerrel. A porlasztó 12-es méretű maradt. Termosztát nélküli, vízhűtéses.

Van ám neki hibajelensége is, ha már ide írok:
Kihagy a gyújtás, dadog, megállt. A gyújtáselektronika trafóval együtt ki lett cserélve, a feszültség szabályzó szintúgy, a henger meg lett fúrva, a dugattyú ki lett cserélve, a főtengelyszimmering és a hajtókar szintén cserélve lett. Bejáratós a gép, a tankba is keveréket raktunk (100 %-os szintetikus Motul olajjal), 6 ezres fordulatnál jobban nem mentünk, max. 45-50 km/h-val. A motor 150 km megtétele után meg-megállt, a szerelőnél kiderült, hogy a dugattyú tönkrement: megszorult, hosszanti csíkok vannak rajta, s nem a csapszegnél. A bejáratás alatt az időjárás +3-+17 fok volt.

Kérdésem:
1. Nem jól járattuk be, van valami titka, vagy módszere a bejáratásnak?
2. Hidegben nem lehet használni a gépet?
3. Egyéb nyűgje van, amire nem gondoltunk?
Köszönettel várom válaszod, s további kellemes napot kívánok!

Karola

A dugattyú megragadásának alaphelyzetben három oka lehet. Első, hogy túl szorosra lett illesztve a dugattyú, és a hőtágulás miatt megfogja a henger. Második, hogy túl szegény a keverék és ezért nem kap rendesen kenést a motor. Ebben közrejátszhat az eredeti méretű porlasztó, de ettől még nem kellene feltétlen megragadnia. Mindenesetre, ha nem is cserélsz porlasztót, legalább át kellene fúvókázni a motort, mivel a megnövelt köbcenti több üzemanyagot igényel.

Harmadik eshetőség, hogy falls levegőt szív a motor, és ez szegényíti el a keveréket. Mindenképp ellenőrizd a szívócsonk állapotát és, hogy jól lett-e berakva a gyújtásoldali főtengely szimmering!

Ezektől a hibaforrásoktól eltekintve, illetve ezeket kiküszöbölve természetesen lehet használni hidegben a motort, csak hűvös időben jobban oda kell figyelni a bemelegítésre. Nem szabad rögtön indítás után egyből száguldozni, hanem meg kell várni, míg üzem meleg lesz a motor. Azt nem írtad meg, hogy milyen arányú keverékkel járattad a motort. Feltételezem külön olajozású rendszer van a motoron, tehát egy külön tartályba kell beönteni az olajat. Ez gyárilag 1:50, vagy 1:40-es lehet. A bejáratás alatt érdemes a benzinbe is öntened egy kis olajat a jobb kenés miatt, olyan arányba, hogy a gyári keverékképzéssel együtt kb. 1:33 legyen az arány.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.