Mese a robogók fogyasztásáról

2002.02.12. 09:28
Lassan két éve, hogy vettem egy 94-es 50-es Honda Dio-t (AF-34). A problémám a következő: kb. fél éve (nyár óta) az addigi 2,7-2,8-as fogyasztás(ami városon kívül, 40-45 kilométeres sebességnél szerintem amúgy is sok) felment 3,4-3,5-re ugyanilyen használat mellett.

Lassan két éve, hogy vettem egy 94-es 50-es Honda Dio-t (AF-34). A problémám a következő: kb. fél éve (nyár óta) az addigi 2,7-2,8-as fogyasztás(ami városon kívül, 40-45 kilométeres sebességnél szerintem amúgy is sok) felment 3,4-3,5-re ugyanilyen használat mellett. Azóta új gyertya van benne (NGK), a légszűrő mindig tiszta és már jó pár porlasztó-beállításon is átesett. A motorban jelenleg 10000 km van. Lehet, hogy ki kellene tisztítani a porlasztót? Ha igen pontosan hogyan csináljam? Válaszodat előre is köszönöm.

 
   
   

Mint azt már több levél is alátámasztja, a magyar mondakörben lassan külön fejezetet nyithatunk a robogók fogyasztásáról szóló meséknek. Véleményem és tapasztalataim szerint, egy 4 ütemű 50-100 ccm-es robogó, vagy még inkább kismotor képes produkálni 1-1,5 literes fogyasztást, de 50-70 ccm-es robogó, amely elfogadható menettulajdonságokkal rendelkezik, képtelen étvágyát ilyen korlátok közé szorítani.

Természetesen a fogyasztás függ a használattól is, nem mindegy, hogy például milyen súlyt, milyen gázmarkolat pozíció mellett, milyen terepviszonyok között repít a gép. Átlagban azt mondanám a 2-3 literes fogyasztás normálisnak mondható. Itt megjegyezném, találkoztam olyan, komoly tuninggal ellátott robogóval, ami 7-8 litert simán fogyasztott. Esetünkben viszont érdemes megvizsgálni mi okozhatta ezt a fogyasztásnövekedést, mivel ilyen jellegű változtatások nem történtek motoron.

Mint leveledből kiderül már több porlasztó-beállításon átesett a motor, viszont a porlasztó tisztítások elmaradtak. Én azt ajánlanám, ejtsd szerét egy alapos porlasztó tisztításnak! A tisztításnál légy nagyon alapos! Több kemikáliai cég is gyárt porlasztó tisztító sprayt, mely remekül oldja a különféle lerakódásokat és szennyeződéseket. Mielőtt összeszerelnéd fújd át az összes járatot sűrített levegővel!

Ez sohasem árt, bár esetünkben nem vagyok meggyőződve, hogy ez teljes mértékig meg is oldja a problémát. Amennyiben a szennyeződések miatt rosszul záródó tűszelepnél szivárgott több üzemanyag a motorba, akkor megoldást hozhat a porlasztó tisztítás, ha viszont elromlott az elektromos szivató és ez által olyan a motor mintha végig szivatóval menne, akkor sajnos csak az alkatrész csere oldja meg a problémát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.