Két út áll előttem...

2002.02.14. 09:16
Februárban szeretnék hozzájutni egy nagyobb géphez. Már ki is szemeltem két áldozatot, csak nem tudok dönteni, hogy melyiket vegyem. Az egyik motor a Suzuki 250-es Katana, 91-es évjáratú a gép, a másik egy 95-ös Yamaha SRX 400.

Februárban szeretnék hozzájutni egy nagyobb géphez. Már ki is szemeltem két áldozatot, csak nem tudok dönteni, hogy melyiket vegyem. Az egyik motor a Suzuki 250-es Katana, 91-es évjáratú a gép, A motorrevü 40 lovat írt papíron, csak nemtom menyit mehet végre. Sokan azzal riogatnak, hogy ne vegyem meg, mert rámehet ingem-gatyám a javíttatására, hogyha netalántán hozzá kell nyúlni! Pedig nagyon kezes gépnek látszik, és meg kell valljam, az in-line 4 elrendezés nagyon bejön, főleg hangtanilag.

 
   
   

A másik egy 95-ös Yamaha SRX 400. Ez 35 lovas, egyhengeres és ezt tanácsolták, hogy inkább ezt, mert egyhengeres, negyed költség a másikhoz képest, meg nyomatékosabb az egy hengere miatt, -viszont (ezt az öregem mondta) a Katana 4 hengerén 4 felé oszlik a terhelés, és a nyomaték ezáltal nem veszi úgy igénybe, mint az SRX 400 cm3 egy hengerét!

 
   
   

Tudom, hogy ezt nekem kell eldöntenem, hogy melyik, de előtte szeretnék megtudni pár dolgot: Mennyire megbízhatóak, mivel mindkettőben már van 40000 km, mire számíthatok? Honnan lehet észrevenni, hogy esetleg nem oké a gép azon felül hogy szépen jár a motor, meg minden, min lehet nagyot bukni? Szerinted melyik gép a jobb választás és miért? Van-e menettulajdonságbeli különbség egy 250-es sor 4-es és egy egyhengeres 400-as közt?

Kérdésed megválaszolása nem könnyű dolog és bármennyire is próbálok objektíven pusztán tényekre és tapasztalatokra hivatkozni biztos, hogy válaszomba beférkőzik szubjektivitás. Én a Yamaha SRX-et választanám, de azért bocsátom előre ezt az információt, hogy majdani döntésednél, amennyiben ez ellentétes lenne az enyémmel, ellensúlyozni tudd elfogultságom, a puszta tényekre hagyatkozva.

Egy jármű, legyen az autó, motor, vagy bicikli, vásárlásánál több szempontot kell figyelembe venni. Ilyen a vételár, a hasznosság, a céljainknak való megfelelés, a gyártó által nyújtott háttérszolgáltatások, az esztétikum és ezen kívül még jó pár dolog. Valljuk be nem könnyű ennyi mindennek megfelelő járművet találni! Én azt javaslom egyik szempont az esztétikum legyen a választásnál. (Saját magamból kiindulva.) Nagyon fontos, hogy olyan motorral járj, ami tetszik neked, amin jól érzed magad, ezáltal a motorozás egyben esztétikai élménnyé is válik.

Ami a száraz tényeket illeti, 40,000 km megtétele nem kevés ezeknek a motoroknak. Amennyiben blokkjaik még eredeti állapotban vannak (erre amúgy kicsi az esély), akkor nemsokára megérnek a motorgenerálra. Ez érthető okokból magasabb költségtételt jelent a 4 hengeres motor esetében.

Menettulajdonságok tekintetében biztos a Katana viszi a pálmát (gyorsulás, végsebesség), ugyanakkor az SRX kevesebbet fogyaszt. Valamint a magasabb teljesítményt ellentételezheti az SRX nagyobb nyomatéka, ami a nagyobb ccm-nek köszönhető. Ezáltal egy kényelmes nyomatékból való motorozást tesz lehetővé ellentétben a Katana állandó magas fordulatszámot kívánó történő sportosságával.

Fontos szempont az évjárat, 4 év nagy idő egy motor életében és érdemes a lehetőségekhez képest minél fiatalabbat választani. Megbízhatóság szempontjából azt tudnám mondani, hogy a Katana sorozat a Suzuki egyik legjobban sikerült sorozata, nem véletlen, hogy ilyen hosszú időn keresztül a modellpalettán maradt. Ugyanakkor a Yamaha is nagy sikert aratott az SRX retro-bike-jával. Az általam olvasott tesztekben nagyon dicsérték.

Bármelyik motort is választod, van néhány dolog, amit érdemes megvizsgálnod az átvétel előtt. Elsődlegesen a váz és a futómű, amit egy figyelmes próbaút során tudsz leginkább leellenőrizni. Nézd meg vonalba futnak-e a kerekek, nincs-e látható javítási nyom a vázon, vagy a teleszkópokon! (Alapvetően nem baj, ha javított, de ha látszik is, akkor nem sikerülhetett tökéletesen.) Érdemes ellenőrizni a gumik, a lánc-lánckerék szett, a fékbetétek állapotát, mert ezek cseréje egy újabb, adott esetben nagyobb költségtételt jelenthet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.