Fekete folyás a kipufogón

2002.02.19. 13:29
Van egy Simson S51N 1981-es motorom. Az iránt szeretnék érdeklődni, hogy mi lehet a probléma, ha a kipufogó hengerből kijövő csonkján a rúgás pillanatában és üresjáratban fekete, olajszerű kis folyás tapasztalható.
 
   
   

2001-es Duke II-em van. Nem estem el vele egyszer sem, de a váz eltörött. Nézd meg a képeket, és ha tudsz mondj rá valamit. (Persze megjavították garanciálisan, de kicserélni a motort nem akarták.) Kövesi Dániel

Ez egy elég érdekes probléma. Véleményem szerint nem típushibáról van szó, hanem egy egyedi esetről, aminek legvalószínűbb oka az anyaghiba lehet. Nem vagyok 100%-ig tisztában a gyárak által nyújtott garanciákkal, de véleményem szerint kielégítő megoldás a váz cseréje lehet. Szerintem ennél többet nehéz elérni (rövidtávon), viszont ezt minden további nélkül teljesíteniük kell.

 
  A Motorsport Zsembery Kft. megjegyzése:
 
  Hadd válaszoljak a Duke II. "váztörés" írásra, talán mint egyik legilletékesebb, egyrészt mert mi szereltük a motort és mi tárgyaltunk az ügyféllel is, másrészt mint importőr minden ilyen panaszt szeretnénk nyomonkövetni.

Több sarkallatos ponton nem stimmel a reklamáció.
1./ A Duke II-nek nem a váza tört el, hanem a csavarkötéssel a vázhoz erősített váznyúlvány, segédváz, hátsó rész, üléstartó stb...(idegen nyelven sem egyértelmű az elnevezés, de tudjuk hogy az a keret, ami a nyerget tartja és jelen esetben négy csavarral lehet a vázhoz rögzíteni. Váz az, ami számmal van ellátva, a mkp. főtartója.)
2./ A panasz jogos volt, ezért nem csupán megjavítottuk (ez lehet pl. hegesztés is), hanem garanciális hibaként kezelve gyári újra cseréltük az alkatrészt.
3./ A Kedves Ügyfélnek személyesen is elmondtuk, hogy a mkp. komplett cseréje akkor sem lenne jogos igény, ha valóban a váz tört volna el.
Tisztelettel:
Zsembery Barnabás
(Motorsport Zsembery Kft, KTM importőr)
 
   
   

ETZ 150, 1987
Hiba: váltókaron csordogál le az olaj és trutymózza a cipőmet. Hogy lehet eltömíteni a váltókar, berugókar, dekli hármast?


A feladat nem bonyolult. Amennyiben az oldaldekli alól folyik az olaj, megoldás a dekli tömítésének cseréje. Itt érdemes alkalmazni egyéb tömítőpasztát is a felületi egyenetlenségek kiküszöbölése érdekében. Amennyiben a váltókar alól folyik az olaj, akkor a váltókar szimmeringjének cseréje oldhatja meg a problémát. A berugókarnál történő szivárgás orvoslása megegyezik a váltókaréval.

 
   
   

Van egy Simson S51N 1981-es motorom, amit még a nyár végén vettem. A karburátoron (S51B) kívül minden paramétere gyári. Az iránt szeretnék érdeklődni, hogy mi lehet a probléma, ha a kipufogó hengerből kijövő csonkján a rúgás pillanatában és üresjáratban feketeolajszerű kis folyás tapasztalható. A gyertyát is beköpi, de általában 1-2 rúgásra indul hidegen-melegen. Menet közben semmi probléma nem tapasztalható. Bár már régi példány, de a blokk már lett felújítva. Lehetséges, hogy a karburátoron kell állítani?

Ennek a fekete olajszerű folyásnak több oka is lehet, melyek együttesen, vagy külön-külön is jelentkezhetnek. Egyik kiváltó ok az lehet, hogy sokat kap a motor, ez esetben ajánlott egy karburátor átvizsgálás (tűszelep, hidegindító rendszer) és beállítás, valamint egy légszűrő tisztítás. Másik lehetőség a kuplung oldali főtengelyszimmering tömítetlensége, melynek következtében beszivárgó olaj nem tud teljes mértékben elégni, hanem lecsapódik a kipufogó csatorna falán. Lehet ezek kombinációja is.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.