Proxx dugattyú, vagy hazai

2003.04.10. 10:07
A felújítás: Proxx dugó, csapszeg, csapágy és króm gyűrűk (Made in Japan-17e), fúrás és polírozás a hengernek (5e). Erre a közeli városban ügyködő dugógyártó kisiparos azt mondta, hogy sikerült kidobnom az ablakon kb. 14e-t. Szerinte minta után öntött dugóval és hozzá készített gyűrűkkel is ugyanott lennék, mint a Japán cuccokkal.

 
   
   

Már többször sikerült tanácsot kérni és kapni tőled. Megpróbálkozom ezzel megint.

A korábbi, nagyobb gépeim után (XJ 500, FZ 250, GS 650) után kétüteműzésre adtam a fejem. Jelenlegi problémám tárgya egy Kawasaki AR 125 1988-ból. Nos, ahogy lenni szokott egy ilyen kis kávédarálónál, 3 héttel a vétel után motorhiba. Ez gyűrűtörést (gyűrűdarabokat szedtem ki a kipufogóból is), dugóhalált, a kipufogó oldalon hengerkarcot okozott. Hál istennek nem állt be, így a főtengely megúszta az affért. Ezután nekiláttam a feltámasztásnak új dugó, gyűrű és fúrás. 4. rúgás után be is indult és jelenleg 41 km van benne és max. 5000-ig forgattam ki, és max. 70-nel mentem vele.

Kérdéseim:

1. A felújítás. Proxx dugó, csapszeg, csapágy és króm gyűrűk (Made in Japan-17e), fúrás és polírozás a hengernek (5e). Erre a közeli városban ügyködő dugógyártó kisiparos azt mondta, hogy sikerült kidobnom az ablakon kb. 14e-t. Szerinte minta után öntött dugóval és hozzá készített gyűrűkkel is ugyanott lennék, mint a Japán cuccokkal (10e km után csere). Szerintem a japán szerkónak min. 20000-t el kéne mennie (43e km után lett a krach, és a csavarfejekből itélve még nem volt bontva a gép). A motor jellegét figyelembevevő használat esetén kinek lehet igaza?

2. Meddig járassam? (300-500-800-1000km? eddig ezeket a tippeket kaptam).

3. Hány lóerő lehet benne? (Elviekben az A8-as szériából származik és egy angol lap szerint 14,2 KW (cirka 20Le) a keresett adat. Nem sok ez egy kicsit (ETZ 125 10.5 LE)?

Ha 43 ezer kilométer volt a motorban a felújításkor és valóban nem volt még megbontva a blokk, akkor ez szép teljesítmény egy 125-ös kétüteműtől! Viszont ha tényleg motorgenerál nélkül tette meg ezt a kilométer mennyiséget, akkor érdemes lett volna jobban belemélyedni a felújításba. Az általad leírt alkatrészcserék szükségesek voltak, de lehet, hogy nem elégségesek.

Egy 43 ezer kilométert megtett főtengely lehet, hogy kiszerelve, kézben jónak tűnik, de gyakran a fúrt henger és az új dugattyú miatt, a hengerben megnövekedett nyomás rövid úton kikészíti a már kissé megviselt hajtókar csapágyat és akkor még nem is beszéltünk a főtengely-csapágyakról, illetve a főtengely-szimmeringekről.

A kis kitérő után, kérdéseidre válaszolva, szerintem jól döntöttél, hogy nem maszek dugattyút tettél a gépbe. Nem szeretném minősíteni az itthon gyártott dugattyúkat, de szerintem nem áll rendelkezésre a gyári anyagminőség. Egy alacsony fordulaton üzemelő négyütemű autónál nem akkora probléma, de egy pörgős kétüteműnél már gond lehet. Élettartam szempontjából is többet jósolok a Proxxnak, kb. az általad is vázolt 20 ezer kilométert.

A járatással kapcsolatban azt javaslom 500 kilométert járasd úgy, hogy nem forgatod a motort 5-6 ezer fölé, 500-1000 kilométerig pedig pedig 7-8 ezer fölé. A második fázisban néha-néha kicsit jobban leforgathatod, csak ne huzamosan, valamint a bejáratás alatt használj sűrűbb benzin-olaj keveréket! Lóerők tekintetében sajnos nincs pontos adatom, de 20 lóerős biztos, hogy van a motor.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.