Supermoto vagy enduró?

2003.04.15. 11:54
Szeretnék venni egy supermotót még az idén, csak nem tudom, hogy egy ilyen motorral lehet-e túrázgatni, vagy ez nem erre van kitalálva? Mennyire kényelmes - vagy csak állatkodni való?

 
   
   

Hozzád fordulnék egy pár kérdéssel, ha nem baj, olyan nemtudommitcsináljak kérdések. Bocs, ha összevissza lenne. Én vagyok megint, aki a múltkor az akkumulátorral szórakoztam, na az azóta oké. Viszont lenne egy másik kérdésem.

Nagyon tetszik a supermoto mint olyan. Elég sokat mászkálok városban, túrázgatok, olyan évi 7000 km-t teszek meg csak motorral (Gilera Runner 180 FXR 2T). Szeretnék venni egy supermotót még az idén, csak nem tudom, hogy egy ilyen motorral lehet-e túrázgatni, vagy ez nem erre van kitalálva. Mennyire kényelmes - vagy csak állatkodni való? Ültem már supermoto átalakítású motoron, nevezetesen egy Suzuki DRZ400-on, a kiállításon. Kényelemes volt, akkor ott egy percet ültem rajta :-)

Sok helyen olvastam, hogy Supermoto kitt x ezer forint. Ez mit takarhat? Hogy bárki csinálhat supermotót utcai, illetve krosszmotorból? Utcai gumi, azt hagy menjen? Ezt mondta a Suzukis ürge is, hogy majd mi átalakítjuk neked a DRZ 400-ast supermotóvá. Krosszmotorból azért mégse, ott túl rövid lenne a váltó áttételezése, ugye?

Igazából az a gondom, hogy még váltós motoron sose ültem, nem is tudom, hogy egy nagyköbcentis robogó után mi lenne a jó lépcső, hogy megtanulhassak motorozni. 250-es, 400-as konténeres japán vasak.

A másik gondom, hogy én nagyon szeretem a kétütemű motorokat, ilyet szeretnék, a hangja megőrjít annyira jó, meg a rezó csodálatos látvány, a csajom combjára emlékeztet.

Utolsó kérdésem, mit tegyek, és mit vegyek? Vegyek egy kétütemű endurót, aztán rakassam át supermotová, vagy vegyek eredeti GASGAS supermotot, pl. amibe van 2 ütemű. Nagyköbcentis 650, 550 cm 3-es négyüteműek szóba se jöhetnek, nekem az túl morbid nagy röfögő.

Különben mi a különbség a supermoto és egy enduró között az utcai gumin kívül? Elég tájékozatlan vagyok, meg kicsit összevisszára sikerült. Nagyon szépen köszönöm a válaszodat, és nagyon várom.

Mivel sokat motorozol a városban, és sokat túrázgatsz, - gondolom, ezek a túrák is aszfalton zajlanak -, a négyüteműt javasolnám, mégpedig egy négyszázast. A Suzuki DRZ 400-as megfelelő modell, két dolog miatt is. Egyik az árfekvés, másik pedig, hogy ebből létezik önindítós változat is. Én alapból Yamaha párti vagyok, de az állandó rugdalódzás "fárasztó" lehet.

A kétütemű verseny endurók is jópofák, de azokat inkább terepre javasolnám. A négy ütem kényelmesebb, valamint sem teljesítményben, sem súlyban nincs nagy különbség, ráadásul a négyütemű sokkal kezelhetőbb. Hangeffektek tekintetében a négyüteműeknek is meg van a maga szépsége, főleg ha sikerül szerezned egy tuti Supertrapp csövet. A jól csengő Supermoto kitt nagyjából a két kereket takarja. Ez természetesen házilag is megoldható, nagyjából fele költségből.

Többféle megoldást is tudok javasolni. Szerezned kell bontóból két darab komplett 600-as sportmotor kereket gumikkal, valamint egy jó esztergályost. Az első kerékhez elég az egyik féktárcsa egy munkahengerrel, illetve lehet, hogy megoldható az eredeti fékrendszerrel is. Másik megoldás pedig, hogy hátul csak gumit cserélsz, előre pedig veszel egy 17"x 3,5"-os felnit, ehhez esztergáltatsz egy olyan agyat, amire egy az egyben jó a gyári féktárcsa, ezt befűzeted, gumit rá és már kész is!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.