Villogó piros fény

2002.03.05. 09:19
A műszerfalon 90km/h-nál kigyulladó piros lámpa a sebességre figyelmeztet, hogy már a veszélyes zónában vagy. Nem kell rá figyelni!
 
   
   

Sikerült vennem jó áron egy 88-as 250-es FZR(2kr)-t. 48000 km van benne. Gondom, hogy a gépsas hidegen füstöl, és torpan, ha húzom neki a gázt. Indításkor néha durran egyet a kipufogónál és kilő egy lángcsóvát! Ha bemelegszik nincs vele gond, nem is füstöl különösebben, de torpan a motor, főleg ha sürgetem.
Volt, aki azt mondta, szelepet kell rajta állítani. Más szerint a karbiszinkron a megoldás. A füstölés meg attól van, hogy eszi az olajat. Hidegen nagyon nehezen indul, inkább csak tolásra. Van vele egy kis elektromos gond is, nem tölt a generátor, de ezt már elkezdtem orvosolni! Miért indul olyan nehezen és hol a hiba?

Hátul van rajta egy 130/90 V17-es gumi, ami szerintem nagy falmagassággal bír, de amúgy is kopott és csereérett, szerinted mi a rávaló gumi? Néztem és kb. 140-es még elférne alatta. Sokan azzal riogatnak, hogy nem lesz stabilabb, sőt.

Van egy piros kis lámpa, ami 90-től villogni kezd, ez mit jelez?

Milyen szerviz intervallumok vannak, és milyen olajat tegyek bele? Ajánlottad a Castrol R4-et sok embernek, de azt hallottam, hogy azzal a motorral csak bemelegedés után szabad járni! Kb. hány liter motorolaj kell bele, és külön van-e a hajtómű a motortól vagy abba is külön olaj kell-e?
Láttam súrlódás és kopáscsökkentő adalékokat, ill. adalékot kopott motorokhoz, motorblokk tisztítót. Ezek az adalékok mennyire használhatók egy ilyen kaliberű géphez?

Viszont amit észrevettem sehol nincs rajta olajszivárgás ez jót jelent? Azt mondták, hogy a lánc még jó rajta viszont spanolni kell. Ezt hogy kell elvégezni?

 
   
   

A mellékelt fotó alapján azt kell mondjam, nagyon szép állapotban van a motor. Hozzáteszem a 48,000 km nem kevés egy 250-es négyütemű motornak. Ez a futásteljesítmény részben indokolhatja a motor füstölését, bár elsődlegesen tisztázni kell, milyen jellegű a motorból távozó füst. Amennyiben kék (kékesszürke) a füst, akkor a motorolaj ég el. Az olaj égéstérbe jutásának leggyakoribb módjai, a szelepszár-szimeringeken keresztül, illetve az elkopott gyűrűk következtében. Amennyiben viszont fekete a kiáramló füst, akkor sok benzint kap a motor, amiért viszont a porlasztó tehető felelőssé.

Az említett kipufogóban való durranás is utalhat arra, hogy sok üzemanyagot kap a motor, és az elégetlen benzin-levegő keverék a kipufogóban gyullad be. Tudom, alapszabály, hogy ha a kipufogóban durran, akkor gyújtás, mivel a gyújtószikra hiánya miatt nem elégő keverék távozik az adott hengerből a kipufogóba. De volt egy hasonló személyes eset, egy FZR 1000-rel, ami teljesen a tieddel megegyező tüneteket produkált. Ott egy teljes karburátortisztítás, beállítás és szinkronizálás oldotta meg a problémát.

A szelephézagok ellenőrzése is indokolt a megtett kilométerek alapján, annál is inkább mivel azt írtad nagyon nehezen indul, főleg csak tolásra. Ennek egyik tipikus kiváltó oka lehet, a szelephézagok hiánya.

A hátsó gumi cseréjekor nem feltétlen kell törekedni a minél szélesebb gumi beszerzésére. A motor által produkált teljesítményt kiszolgálja a mostani 130-as gumi is, valamint minél nagyobb méretű egy gumi, annál magasabb költségterhet jelent.

A műszerfalon 90km/h-nál kigyulladó piros lámpa a sebességre figyelmeztet, hogy már a veszélyes zónában vagy. Nem kell rá figyelni!

Olajcserével kapcsolatban, a szerviz intervallum 6,000 km. Nem ajánlanék semmiféle adalékot, inkább a jó minőségű olaj használatát. Nyugodtan használhatod a Castrol R4-et, minden tekintetben kielégítő a motor számára. Sajnos hajszálpontosan nem tudom az olajfeltöltési mennyiséget, de valahol rá van írva a motorra, az olajbetöltő nyílás környékén. Én úgy 2,800-3,000 ccm-re saccolom és nincs külön hajtómű olaj. Egy rendszer biztosítja a motor és a váltó kenését is. Az, hogy sehol nem tapasztalsz olajszivárgást természetesen jó jel, de tegyük hozzá egyben, ez a normális, elvárható állapot.

A lánc feszítése nem egy ördöngös feladat, bár némi odafigyelést igényel. Fel kell lazítani a hátsókerék tengelyét, majd a lengővilla két végén található feszítők segítségével tudod megfeszíteni a láncot. A művelet folyamán két dologra kell figyelned. Egyik, hogy ne legyen túl feszes a lánc. Nagyjából addig feszítsd, hogy a lánc alul futó ágát éppen fel tudd nyomni a lengővilla aljáig. Másik, amire figyelned kell, hogy a művelet befejezése után, miután meghúztad a tengelyt, ne álljon ferdén a kerék. Ezt elősegítendő általában találunk beosztásokat a feszítő oldalán, minek segítségével könnyen kiküszöbölhető ez a probléma.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.