Kivégzett főtengely

2003.06.03. 08:52
Mikor egy motor eljut arra a szintre, hogy fel kell újítani, általában valamennyi forgó - kopó alkatrész megérik a cserére. Ha csak a hengert és a dugattyút újítod fel, a megnövekedett kompresszió következtében nagyobb nyomás hat a hajtókarcsapágyra, és ennek következtében rövid úton megadja magát.

 
   
   

Van egy Suzuki Sepia ZZ 50 cm 3-es robogóm (tárcsafékes elől), használtan vettem fél éve. Csúnya csörgő hangja volt, ezért szétszedtük és dugót cseréltünk meg felhónoltattuk a hengert. Összerakás után tök jó volt egy ideig, viszont észrevettem hogy jobban rázkódik a motor, mint előtte, de jól ment, és nem láttuk indokoltnak újra szétszedni. Sejtettük, hogy előbb-utóbb valami baja lesz ebből kifolyólag.

Ez be is jött, 2-3 hónapot járkáltam vele és csapágyas lett a főtengely. Pedig a gépműhely, ahol csinálták, azt mondta, hogy azt a dugót egyből bele lehet rakni.

Az a kérdésem, hogy ez valóban így van-e, vagy előtte meg kell munkálni a megfelelő súlyra a dugót, hogy megfelelő legyen a kiegyensúlyozás a főtengely ellensúlyaival? És ha igen, hány grammra kell beállítani?

Sajnos ismerős a történet. Nem az első eset, hogy a részleges felújításon átesett motorok így végzik. Mikor egy motor eljut arra a szintre, hogy fel kell újítani, akkor általában valamennyi forgó - kopó alkatrész megérik a cserére. Ha csak a hengert és a dugattyút újítod fel, vagy cseréled ki, akkor - mint jelen esetben is - bekövetkezhet, hogy a megnövekedett kompresszió következtében nagyobb nyomás hat a hajtókarcsapágyra és ennek következtében rövid úton megadja magát.

A problémához nincs köze a dugattyú súlyának, mivel feltételezve a gyári, vagy jó minőségű utángyártott dugattyút, annak súlya meg kell, hogy egyezzen a gyáriéval. Ezért javaslom, újítasd fel a főtengelyt és a hajtókar - felújításon kívül fordíts gondot a főtengely - kicentrírozására is!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.