Danuvia váltóproblémák

2003.06.17. 10:34

A Jawa-s cikket olvasva úgy tűnt, hogy az én Danuviámról van szó. A probléma ugyanez, volt. Sebességbe rakva a motor azonnal indulni akart, megállni szinte lehetetlen volt lefulladás nélkül. Hasonlóan a segítséget kérő kollégához, én is mindent kipróbáltam a beállítás terén, de nem volt változás.

 
   
   

Aztán egyszer szétszedtem, a kosár-tengely kapcsolat kapott egy "új" (jobb) perselyt, távtartót, a húzórugókat megnyomorgattam, s az összes probléma megoldódott. Úgy gondolom tehát, hogy a probléma gyökere valamilyen kopásban keresendő, valahol valami lóg, lötyög.

Azért minden probléma így sem oldódott meg: sír a kuplung. Menet közben folyamatosan, egy idő múltán bántóan. Mi lehet az oka? A főtengely-kuplung közti fogaskerék kopása? Nem jó olaj van benne (Castrol GTX, 15W-40)?

Következő kérdésemhez el is érkeztünk: milyen olajat tegyek bele? Erre, ha lehet, nem szakrizsa választ kérek, hanem egy jó ajánlatot

Elvileg a Castrol GTX jó bele. A hangot valószínűleg a megkopott kuplung-fogaskerékpár okozza, aminek lehalkításában segíthet egy sűrűbb olaj, mondjuk egy SAE 80-as váltóolaj.

Danuviával nyomulok én is, ezért merészelek hozzászólni a problémához. A zajos kuplunghajtásra a legjobb orvosság a főtengely-fogaskerék és a kuplungkosár-fogaskerék együttes cseréje egy kevésbé kopott párra, összekötve új kuplung-bronzpersely beépítésével. Persze a fogaskerékpárt is lehet utángyártatni, de 10e Ft alatt nemigen jön ki. Az én blokkomban használt pár van, három másik blokkból válogattam össze az elfogadható alkatrészeket. A szerkezet csöndes, semmi hangja nincs. Általában elmondható, hogy ha a fogaskerekek fogai úgy el vannak kopva, össze vannak zömülve, hogy az oldaluk már sorjás, akkor nem érdemes velük kísérletezni. A blokkban egyszerű Mol MSE van, az is SAE 15-W40, nincs vele gondom. SAE 80 nem okozhatja már a kuplung ragadását? Ilyet talán nem tennék bele. Remélem, tudtam segíteni a kollegának a probléma megoldásában.

Üdvözlettel:

Lovas László

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.