A legjobb tuning a köbcenti tuning

2003.07.29. 12:31
Igaz, nincs semmi baja a motoromnak, de más példáját látva egyéb dologban is kikérném a véleményedet, ha nem baj. Én nemrég szereztem be egy tunning mentes, szép állapotú Simson S51 Enduro-t. Most kb. 60-at visz sík úton. De úgy gondoltam, nem ártana neki egy kis átalakítás, ösztönzés is, hogy kicsit jobban pörögjön.

 
   
   

Bár 4 sebességes, de mégis lehetne egy kicsit feltornázni, hallottam, hogy egyes Simsonok 90-100-zal is mennek. Persze én nem szeretnék olyan radikális átalakítást, hogy elveszítse az alkalmasságát a közúti használatra, csak enyhébb változtatásra fáj a fogam. Többek között a Simson hivatalos alkatrész honlapján láttam, hogy bizony az S51-hez is rengeteg alkatrész vásárolható meg a berúgókar gumiburkolatától kezdve egy komplett motorblokkig.

Arra lennék kíváncsi, hogy a sima gyári enduro (megemelt, és védőrácsos) kipufogó cseréje egy sport változatra miben segítene? Van is valami menetbeli várható javulás, vagy esetleg csak a hangja lesz szebb? És ha már itt tartunk, a Leo Vinci cég tunning kipufogója kissé drágának mondható (56 euró - nagyjából 14 000 Ft) a márkanév nélküli, sima sportkipufogóhoz képest, ami 24 euró, kb. 6000 Ft. Érdemi különbség van a kettő között, vagy az olcsóbb, márkátlan változat ára csak azért alacsonyabb, mert a Leo Vinci cég mégiscsak ismert cég?

Valamint lehet még kapni eredeti, az S51-gyel szabványos 60 cm 3-es blokkot gyűrűvel, dugattyúval, 59 euró-ért. Ez segítene a mostani, 50 cm 3-eshez képest? A melléklet szerint 4,2 LE-s blokk, a régi tudomásom szerint 3,6. Azt nem tudom még, hogy az 50 cm 3-es blokk hengerfeje ugye nem illeszkedik a 60 cm 3-esre? Érdemes egyébként erre beruházni? Ha igen, akkor ez még szabványos lesz a többi alkatrésszel is, pl. a kipufogóval?

Azt javaslom, hallgass az amerikai tuningmestrekre, akik azt vallják, legjobb tuning a köbcenti tuning! Tudomásom szerint is lehet vásárolni Simsonhoz 70 cm 3-es átalakító kittet, mely tartalmaz hengert, hengerfejet, valamint dugattyút. Az ez által elérhető menetteljesítmény növekedés kielégítő lenne, mivel egy jó 70 cm 3-es, négysebességes Simson végsebessége eléri a 80 km/h sebességet és ez abszolút nem megy az élettartam rovására.

Az általad is említett olyan Simsonok, melyek sebessége 100 km körüli, már komolyabb beavatkozáson estek át. (Találkoztam olyan, 50 cm 3-es Simsonnal, melynek végsebessége 140 km/h volt.) Azt viszont számításba kell venned, hogy a lóerőknek ára van, és ez nem csupán egyszeri befektetést jelent. Az anyagi áldozatokon felül jelentkezik a fokozott karbantartás és alkatrész igény, mely - használattól és teljesítménytől függően - lehet havi, heti, de akár napi színtű is.

Kipufogók tekintetében nem feltétlen a márkanév hozza meg a kívánt hatást, viszont az is biztos, hogy nem kizárólag a márkanevet kell megfizetned. Egy nagyobb gyártó valószínűleg többet költ a fejlesztésekre, tesztelésekre és természetesen marketingre is, mely költségek tovább szállnak a vásárlókra. Javaslom, mindkét kipufogónak nézd meg a leírását, hogy mekkora teljesítménynövekedést ígérnek, és ezt vesd össze a vételárral. Ez alapján meg tudsz határozni egy ár -érték, vagy egész pontosan egy ár - lóerő arányt mely segíthet a döntésben.

Az 59 eurós Simson blokkal kapcsolatosan - nekem ez nagyon olcsónak tűnik - az lenne a kérésem, hogy ha lehet, küld el a forgalmazó elérhetőségét, mivel ez sok motoros társunkat érdekelhet!

Válaszodat köszönöm, sokat megtudtam belőle. A motorblokkra én is véletlenül akadtam rá. A régebbi funkcióját meghazudtolóan, a www.simson-motorrad.de weblap egy komplett alkatrész áruház, beleértve a 60 cm 3-es blokkot is. Egyetlen szépséghiba, ahogy a weblapból észrevehettem, állítólag hengerfejet nem tartalmaz ez a csomag, tehát ez még külön 24 Euro kiadás jelentene, ami már jelentősen növeli a teljes vételárat. De ha figyelembe vesszük, hogy ezek eredeti, vadonat új, és teljesen szabványos alkatrészek, akkor még ez az ár is olcsónak mondható szerintem. Persze sajnos még a szállítási és egyéb tényezőkkel nem vagyok tisztában, de szerintem megoldható a rendelés.

Közel ugyanilyen hatalmas kínálattal rendelkezik Simson, MZ és egyéb robogó alkatrészekből a www.tkm-racing.com weblap is.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.