Durrogó Viragó

2003.08.08. 12:22

Nemrég vettem meg álmaim motorját, egy Yamaha Virago 1000-t. A motor annak ellenére, hogy viszonylag elég régi, nagyon szép állapotban van és jó is, 20e mérfölddel az órájában. De ez a típus, és az 1100-as változat amúgy is a tartósságáról híres.

 
   
   

Nagyon jó rovat a tiéd, és úgy tűnik, tapasztalat is van a munkásságod mögött, nem is kevés. Nagyon sok motorosnak tudsz így segíteni, feltéve, hogy megfogadják a tanácsaidat.

Most én következek, aki segítséget kér. Nemrég vettem meg álmaim motorját, egy Yamaha Virago 1000-t. A motor annak ellenére, hogy viszonylag elég régi, nagyon szép állapotban van és jó is, 20e mérfölddel az órájában. De ez a típus, és az 1100-as változat amúgy is a tartósságáról híres.

Két kérdésem lenne.

1: NGK 7 ES típusú gyertya van benne, ami a gyári ajánlás is. A volt tulaj azt javasolta, hogy NGK 8-as típusút vegyek bele, mert akkor nem melegszik annyira a gép. Enyhe melegedést én is tapasztaltam, de ez betudható annak, hogy csak a panelok közt köröztem, lassan, nem volt menetszél, de egyébként is viszonylag nagy a blokk és léghűtéses, nem túl nagy bordákkal. Tehát szerinted vegyek új gyertyát?

2: Egy gyorsítás után, ha elveszem a gázt, a kipufogó durrog, mint a raliautók. Én úgy gondolom, ez a motorfék miatt van, de nem vagyok benne biztos, hogy így jó. Egy másik Virago tulajdonos azt mondta nekem, hogy a gyertya megérett a cserére, mert nem égeti el az üzemanyagot rendesen, és bekerül a kipufogóba, ahol robban. Lehet az, hogy csak koszos a gyertya? Vagy egyáltalán, mi lehet ennek az oka, mit kell, ha kell ellene tenni?

A Yamaha Virago tényleg híres tartósságáról, viszont önindító-szabadonfutó problémájáról is. Sajnos ezzel az egy típushibával meg van áldva a motor, szerencsés vagy, ha nem jelentkezik. Rátérve kérdéseidre, nem a gyertya hőértéke (száma) miatt melegszik a motor, viszont ha melegszik, akkor indokolt lehet a magasabb hőértékű gyertya használata, főleg a meleg nyári időszakban. Véleményem szerint, nyugodtan használj 8-as gyertyát. A motorféknél, kipufogóba történő durrogás szintén független a gyertya hőértékétől. Ilyenkor a kipufogóba jutó üzemanyag begyullad a helyszínen, és ez hallatszik durranásként. Néhányan motoros társaink közül direkt gerjesztik ezt a folyamatot, alagutakban, aluljárókban és egyéb remek akusztikával rendelkező helyeken. Ők segítségül motorkerékpárjuk OFF - RUN kapcsolóját hívják, a megfelelő hanghatás elérése céljából. A kapcsoló segítségével rövid időre megszűntetik a gyújtást. Ennek következtében a hengerekből elégetlen üzemanyag áramlik a kipufogóba, majd a kapcsoló ismételt RUN pozícióba történő kapcsolásakor megérkező szikra következtében folytatódik az égés, de már nem csak a hengerben, hanem a kipufogóban is.

Ezen a kis kitérőn keresztül nagyon jól lehet szemléltetni, hogy amennyiben az egyik gyertya nem üzemel, akkor a gyertya hibájából is elégetlen üzemanyag kerülhet a kipufogórendszerbe. Ezt a másik, működő henger begyújtja és ettől durroghat a kipufogó. Tehát a gyertyának lehet köze a problémához, de nem a hőérték kapcsán.

Ez esetben a durrogás párosul erőtlenséggel is, mivel csak az egyik henger dolgozik. Feltételezem, esetünkben nem ezzel állunk szembe. A gyújtás hibáját kizárva, kétféle képen kerülhet üzemanyag a kipufogóba. Egyik, ha nem zár megfelelően a kipufogó szelep és a fellépő tömítetlenség következtében jön létre a szivárgás, a másik kiváltó ok pedig az lehet, ha olyan sok üzemanyagot kap a motor, melyet már képtelen elégetni.

Első lépés a kiváltó ok meghatározása. A szelepek tömítettségének vizsgálatára javaslom a sűrítés veszteségmérést, vagy pedig egy kétlépcsős kompresszió-mérést, a porlasztóval kapcsolatosan pedig javaslok egy alapos tisztítást és beállítást.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.