400-as Impuls taknyos telóval

2003.09.09. 09:38
Tavaly nyáron vettem egy Suzuki GSX400 Impulse-t (japán belpiaci, 1995). Nemrégiben felfedeztem, hogy az első teleszkópnak mintha nem lenne tökéletes a tömítése: a száron koszperemet hagy, és mintha vékonyan olajos lenne maga a villa is.

Hogyan tudnám megmérni, ellenőrizni, hogy fogyott-e belőle az olaj? Normál álló helyzetben kb. hány cm-t lehet benyomni a telót?

Más: a motorolajat úgy tudom évente célszerű lecserélni. Miután tavaly nyáron vettem, az egy év most járna le. Viszont tavaly alig használtam, ráadásul az idei utakkal sem fogja elérni a 10000 km-t, ezért úgy gondoltam, hogy elég lesz a téli álom után olajat cserélni. Kibírja az olaj a másfél évet, vagy inkább cseréljem le?

u.i.: interneten próbáltam utánanézni a típus (Suzuki Impulse 400) szervizkönyvének/karbantartási útmutatójának, de sem a magyar Suzukinál, sem a Red Baronnál nem tudtak segíteni ez ügyben. Nem ismersz valami Interneten fellelhető oldalt e témakörben?

Amennyiben olajosak a teleszkópszárak, biztos lehetsz benne, hogy fogy az olaj a teleszkópból, még ha lassan is. A teleszkópban lévő olaj mennyiségét kizárólag úgy tudod megmérni, hogy leereszted belőle, de ez felesleges, mert a szimeringet úgyis ki kell cserélned, és akkor ki kell cserélned az olajat is. Legalábbis illő kicserélni. Azt a kérdést elég nehéz megválaszolni, hogy álló helyzetben hány cm-t lehet benyomni a teleszkópot, mert ez nagyban függ attól, hogy mennyire vagy jó erőben. A sokkal jobb támpont, hogy mennyire ül össze a teleszkóp féktávon. A lényeg, hogy nagy sebességről történő intenzív lassításnál sem ülhet teljesen össze a teleszkóp (nem koppanhat).

Az olajcsere periódus 6000 km, vagy 1 év. Azt tudnod kell, hogy az olaj is elöregszik és az állásban is veszít kenőképességéből. Ennek megfelelően javaslom, cseréld le az olajat!

Sajnos a japán belpiaci modelleknek talán legnagyobb hátránya, hogy nem lehet hozzájuk szerelési útmutatót, kézikönyvet vásárolni. Azok a cégek, akik ezeket a motorokat Magyarországra hozzák, ugyan általában beszerzik ezeket a dokumentációkat, de mint hétpecsétes titok őrzik őket, hiszen nekik az a céljuk, hogy náluk szereltesd a motorodat. Ettől függetlenül ajánlom, keresd meg a Motor-Sapiens-t, ott lehet, hogy segítenek.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.