RD350 füstgép

2003.09.23. 09:50
Van egy Yamaha RD 350 YPVS (1986 31K) motorkerékpárom. Indításkor nagyon füstöl (menet közben is van elég jó füst), de az egyik kipufogó jobban. Nem hiszem, hogy sok olajat kap, mert a kipufogó vége teljesen száraz és az olajfogyasztás is jó (CASTROL SUPER TT olajat használok).

Ismét kérdésekkel fordulok hozzád. Már többször tudtál segíteni nekem, pl. a berozsdásodott Babetta tankkal kapcsolatban. Ezt a segítségedet ezúton is szeretném megköszönni! Akkor jöhetnek az újabb kérdéseim:

Van egy Yamaha RD 350 YPVS (1986 31K) motorkerékpárom. Indításkor nagyon füstöl (menet közben is van elég jó füst), de az egyik kipufogó jobban. Nem hiszem, hogy sok olajat kap, mert a kipufogó vége teljesen száraz és az olajfogyasztás is jó (CASTROL SUPER TT olajat használok).

A másik problémám, hogy ha elkezdek gyorsítani a motorral, akkor egy darabig jól gyorsul (130-140-ig) majd megtorpan, és nem megy tovább. Olyan, mintha nem kapna üzemanyagot. Egy kis idő múlva (pár másodperc) újra megindul, majd újra megtorpan. Mit tudok tenni ez ellen?

A kipufogó szelepeket hogyan tudom leellenőrizni, hogy helyesen működnek? Ha nem jól, akkor hogyan kell a megfelelő pozíciót beállítani, hogy helyesen működjenek? Végül az utolsó kérdésem: hogyan lehet a legkönnyebben és a legjobban a kerekek egy nyomon futását beállítani?

Köszönöm az ismételt bizalmat, remélem, nem okozok csalódást! A füstölést két dolog okozhatja, pontosabban két féle füstölést különböztethetünk meg. Lehet olaj (kék), vagy benzin (fekete) füst. A kétüteműeknél kicsit bonyolódik a helyzet a keverék miatt, mivel a kelleténél több üzemanyag egyben kelleténél több olajat is tartalmaz, tehát az átlagosnál érzékenyebb színelemző szemekre van szükség. Segítene a hibaforrások kiszűrésében, ha tudnám, melyik oldali henger füstöl jobban (kuplung, vagy gyújtás).

Mivel azt írtad, nem olajos a kipufogó vége, ezért kizárnám a főtengely - szimering hibáját. Biztos, ami biztos alapon azért ellenőrizd az olajszintet a váltóban! Ha ezen a gondolatsoron haladunk tovább, akkor azt kell feltételeznem, hogy a jobban füstölő oldal több üzemanyagot kap, mint a másik. Ennek oka lehet a porlasztók eltérő üzemanyagszintje, a súbertűk eltérő állása, a súberek aszinkron mozgása (az egyik előbb nyit, mint a másik), vagy extrém esetben eltérő fúvókaméretek. Ezekre és a porlasztó rossz beállítására vezethető vissza a motor megtorpanása is, ezért javaslom a porlasztók alapos vizsgálatát és beállítását.

A power szelep ellenőrzéséhez le kell szerelned a kipufogókat, és fel kell szerelkezned egy elemlámpával. A szelepet működtető motornak van egy olyan funkciója, hogy ha ráadod a gyújtást, akkor a szelepeket elmozdítja a végállásba, majd vissza. Ezt kell végignézned az elemlámpa segítségével, és amennyiben úgy találod, nem nyílik ki teljesen, állítanod kell a mozgató bowdeneken. A motor egy nyomon futását a láncfeszítők állításán keresztül tudod elérni, ellenőrzésére pedig két módszert tudok javasolni. Egyik az optikai módszer (én ezt szoktam használni, mert nem kell hozzá segédeszköz), mikor háttal állsz a motornak úgy, hogy lábad között van a motor első kereke. Ezután egyik kezeddel megfogod a kereket, majd másik kezedre támaszkodsz, mint ha egy kézen szeretnél fekvőtámaszt csinálni. Ekkor pont a szemed előtt lesz a kerék és a gumi peremét figyelve, hogy elől hátul fedjék egymást, be tudod állítani pont középre. Ezek után már gyerekjáték hozzánézni a hátsó kereket. Másik módszer a madzagos, mely csak annyiban különbözik az előbbitől, hogy itt egy madzagot húzol az első kerék elejétől a hátsó kerék végéig, a kerék mindkét oldalán. Amennyiben nincs középen a kerék, az egyik oldalon kinyomja a madzagot, míg a másikon nem fog hozzáérni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.