Termosztát nélkül

2003.11.11. 10:52
Van egy problémám Honda NSR250R típusú motorommal. A gondom az, hogy ha elkezdek vele gyorsulni, akkor kb. 4500 körül megtorpan, és csak nehezen megy tovább a fordulat. Viszont ha egyszer átlendült ezen a holtponton, akkor már megy rendesen egészen 11-12e-ig.

És ha lelassítok, és újra alacsony fordulatról kezdek gyorsulni, akkor sem jelentkezik már ez a tünet, csak és kizárólag legelső alkalommal elindítás után. A motor rendesen be van melegítve(?), és ha nem is lenne, akkor is furcsa, hogy először ezt csinálja, aztán másodjára már nem. Egy kigyorsítástól nem melegedhet be.

Azt a kérdőjelet pedig azért tettem oda, mert nem tudom, hogy mikor van rendesen bemelegedve a motor. Hány fokosnak kellene lennie üzemi hőmérsékleten? Nem nagyon akar melegedni a motor. Még nyáron sem, pedig a szentandrási motorostalálkozón kb. egy órát álltunk egyhelyben a felvonuláskor, és bőgettük a motorokat, mégsem ment 80 fölé a vízhőfok, míg haverjaimnak (Gilera, Malaguti...stb) mind felforrt a vize. Télen meg pláne rossz a helyzet. Már letakartam a radiátor 60-70%-át, de még mindig nagyon nehezen lépi át a 60 fokot. Elég az?

Még néhány dolog:
Miben befolyásolja a teljesítményt, vagy a működést, ha leveszem a gépről a hangtompítót? Az egész kipuffot nem, mivel az fontos egy 2T-nek, csak a végét.

Nekem hátul 140/70VB18-as Metzeller ME1-es gumi van, elől pedig Dunlop K505g (vagy valami ilyesmi) 110/70-17. Ezekről mit tudsz mondani? Arra lennék kíváncsi, hogy ezekkel mennyire kellene dönthetőnek lennie a gépnek? Mert (lehet, hogy én vagyok a béna, de) már 45 fokos szög környékén érzem, hogy olyan, mintha ki akarna csúszni a háta. Lehet, hogy ezek nem radiál, hanem diagonál gumik? Egyiken sincs R betű, vagy radial felirat. Okozhatja ez a csúszást? Haverom Honda NS125 -ösén valami gagyi márkátlan 100-as gumi van hátul, és lábtartóig tudja dönteni. Miért?

Beszéljünk először a gumikról! A régi szép időkben, mikor az MZ kupákon a Pneumant és a Barum szociál radiál gumik voltak az elérhetőek, akkor is megoldottuk az ilyen csúszkálásokat, tehát hidd el, sok múlik az emberen is. Ettől függetlenül természetesen van különbség gumi és gumi között, de nagyon nehéz lenne felállítani egy tapadási rangsort, márt csak azért is, mert ez több összetevőn múlik. Első és legfontosabb szabály: legjobb gumi az új gumi! Tehát fontos a gumi kora, állapota, fontos a guminyomás. Itt figyelembe kell venni az előírt (ajánlott) nyomást és a tapasztalati tényezőket egyaránt. Ezen kívül befolyásolja a tapadást a lengéscsillapítók állapota és a futómű beállítása is.

A kétütemű motor lelke a kipufogó, ennek módosítására nagyon érzékeny a motor. Ráadásul a kipufogó végén lévő hangtompító eltávolítása nem növeli a teljesítményt, csak a hangerőt, tehát nem javaslom.

Üzemi hőmérséklet. Nos az ideális a 70 C fok, de ezt utcai motorok ritkán tudják tartani. Egy kivétel van, mikor hiányzik a motorból a termosztát. Véleményem szerint esetünkben is ez áll fenn, ezért nem melegedett túl a motor a szentandrási felvonuláson se. Javaslom, elsőnek ezt ellenőrizd, és amennyiben gyanúm beigazolódik, szerezz be egy termosztátot, mert hiánya káros a motor működésére és élettartamára egyaránt!

Szerintem az első gyorsításkor a befulladás is erre vezethető vissza, mivel a termosztát hiány miatt túlhűtött a motor. Egy gyári állapotú, termosztáttal rendelkező sportmotor állóhelyben történő üzemi hőfokra történő bemelegítése is időigényes, nemhogy egy termosztát nélkülié!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.