Kígyózó ETZ

2003.11.18. 10:16

Kb. 5 éve vettem egy gyönyörű állapotú ETZ250-est. A gép egy öreg bácsié volt, nem járt vele sokat. Amióta megvettem egy hiba van vele, mégpedig a következő: 50-70 km/h között nagyon szitál az eleje! 90-100 között el lehet engedni a kormányt, akkor nyílegyenesen megy a moci! Évek óta küzdök ezzel a problémával (új első gumi, centrírozás stb.), sajna nem sok sikerrel.

A kerekek tökéletesen síkban futnak, a kormánycsapágy nincs kikopva, a teló is rendben, nem kotyog. A szélesebb első gumi sem segített az útfekvésen. Továbbra is ugyanúgy szitál. A motorral nem estek, a váz rendben van, nincs elgörbülve, repedve. A gép eleje menet közben érdekes enyhén pattogó jelenségeket is produkál. Ez 70 felett szintén elsimul!

Kérdésem a következő: Mi lehet a gond, és mivel lehet a hibán javítani??? Volt, aki azt mondta, az ETZ-k ilyenek. Viszont mentem egy párral már azóta, de egyik sem hozta ezt a hibát! A motortartó gumiszilentek öregedése okozhat ilyent? Arra gondolok, hogy jobban beleng a blokk a vázban, és azt viszi előre? Amennyire lehet, mindig előre ülünk, a súly miatt, de ez sem számit.

Bocs a késői válaszért, ennek oka nem az ékezetek, hanem az idő hiánya! Alaphelyzetben a szitálást okozhatja a szálszakadt első gumi, a lógó kormány vagy kerék csapágy, az elgörbült váz, vagy teleszkópszárak, a teleszkóp kikopott perselyei. Mint írtad, ezek közül elég sok hibát kiszűrtél, ezért javaslom, szedd szét a teleszkópot, és ellenőrizd a teleszkópszáron lévő perselyt. Az első kerék csapágyait, valamint a féktárcsát, hogy nem üt-e?

Másik lehetséges hibaforrás, bármilyen furcsán is hangzik, a motor hátsó futóműve lehet. Ha például lóg a lengővilla (kikopott szilentek), vagy a hátsó kerék csapágya, az is kihat a motor egészére és okozhat ilyen szitálást. Ha ezek közül egyik sem oldja meg a problémát, akkor az öreg bácsi kamuzott, és esett vele néhányat, amitől elment a váz. Hozzáteszem, az ETZ-nek olyan masszív váza van, hogy ha sztenderen feldől, már attól is elgörbülhet!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.