Nézz körül bontóban!

2002.03.21. 09:09
Tavaly 2001-ben vettem az első 1988-as KAWASAKI KLR 650-es endurómat 36000 km-rel. Teljesen szétszedtem, láncokat kicseréltem (a motorban is és a meghajtóláncot a lánckerekekkel együtt), mivel a hengeren nem volt kopás, így csak a gyűrűket cseréltem. A fejet az egyik haverom felújította. Megtörtént a szelepek becsiszolása szimmeringek cseréje. Mivel késő ősszel lett kész így 2300 km-t hajtottam, de úgy tűnik, mintha sok olajat fogyasztana. Kb. 0,6 l /1000 km-en. Ez jó-e?
 
   
   

A fékekben cseréltem betétet, de irgalmatlan pocsék az első (originál Kawasaki). Látom az újabb évjáratúak (Tengaj) már dupla dugattyúsak. Az én motoromra rá lehet-e szerelni egy ilyet és megéri-e? Hol tudok olcsón használtat venni?

Gyári kipufogó dob van rajta, aminek elég csörgő repedtfazék hangja van, szeretnék valami jobbat rászerkeszteni, de a Szegedi Kawa szervizben rögtön lebeszéltek, mert mint mondták "úgysem lesz jó és még a teljesítményen is rontok, hanem vegyek rá valami nevesebb cégtől". De hát, mint tudjuk az 100000 Ft körül mozog. Van-e valami olcsóbb megoldás?

Szeretném a motort túrázásra is használni. Milyen csomagtartót kell vennem hozzá és hol? Egy 3000-4000 km-es túrára (Törökország, Bulgária ) mit vigyek a motorhoz?

Mennyi kell, hogy legyen a gumikban a levegő nyomás, és mennyi az eső teleszkópokban?

Kérdéseid sokrétűek, de megpróbálok maradéktalanul válaszolni rájuk. Elsőként nézzük az olajfogyasztást! Természetesen az a legjobb, ha a motor abszolút nem fogyaszt olajat, de ez a gyakorlatban nagyon ritkán tapasztalható. Nehéz deciliterekben meghatározni, hogy meddig elfogadható és mettől rendellenes az olajfogyasztás. Tapasztalataim szerint egy négyhengeres sportmotor, intenzív használat mellett simán elfogyaszt 2-3 dl olajat 1000 km-re. Endurókkal kapcsolatosan nincsenek ilyen tapasztalataim, de véleményem szerint is sok a 6 dl. Említetted, hogy gyűrűzve lett a motor, valamint a hengerfej is átesett egy felújításon. Feltételezem, a szelepszárszimeringek cserélve lettek, tehát ezt a hibaforrást kizárhatjuk. Viszont az elképzelhető, hogy a gyűrűk még nem koptak be kellőképpen, vagy eleve nagyobbra sikerült a gyűrűhézag az előírtnál.

Az első fékről azt nyilatkoztad, hogy pocsék. Itt is figyelembe kell venni, hogy némi időre van szükségük a fékbetéteknek, mire bekopnak. Ezenkívül befolyásolja a fékhatást a féktárcsa, a fékcső és az első gumi állapota is. Amennyiben kopott, mélyen barázdált a féktárcsa, akkor nem fogjuk elérni a kellő fékhatást. Ilyen esetben segíthet a féktárcsa felszabályozása, illetve cseréje. Az elöregedett fékcső is csökkentheti a fékhatást, ezt érdemes flexibilis fém fékcsőre cserélni. Az általad említett többdugattyús fékmunkahenger természetesen szintén javítja a fékhatást és természetesen fel lehet szerelni a motorra. Ez kizárólag szakember kérdése, és mint egyik régebbi cikkben említettem ilyenekkel jól el van látva az ország. Magát a munkahengert legkönnyebben valamelyik motorkerékpár-bontóból tudod beszerezni.

A kipufogó cserével kapcsolatban azt javaslom, nézz körül a bontókban, lehet, hogy találsz rávaló gyári, vagy utángyártott kipufogót. Az tény, hogy a nevesebb márkák gyártói 100,000 Ft körüli összeget is elkérnek egy dobért, de vannak hazai gyártók is, akik ennél jóval elérhetőbb áron is hajlandók kipufogó dobot gyártani a motorodhoz. Szerintem érdemes körülnézni a hazai kínálatban is, főleg mivel nem a Supersport VB-n való indulás miatt lenne szükséged plusz lóerőkre, hanem csak túrázni szeretnél vele.

Amennyiben a túrázáshoz nem oldaldobozakat akarsz felrakni, hanem csak simán felerősíteni a csomagjaidat, akkor szinte bármilyen csomagtartó megfelel a célnak, az új éppúgy, mint a bontott, vagy akár a házilag készített. Itt szerintem az ár lesz a domináns.

A guminyomást állítsd a gyárilag megadott értékre, illetve ha úgy érzed, a vezetési stílusodhoz más érték illik, akkor viszont nyugodtan térj el ettől. Szerintem előre 1.9, hátra 2.1, nagyjából megfelelő érték. A teleszkóp levegőnyomás értékével ne foglalkozz, azt a benzinkúton úgysem lehet beállítani! Mire megméred a benne lévő nyomást, addigra az ki is szökik, olyan kevés levegő van benne. Amennyiben eresztenek a teleszkópszimmeringek, szivárog az olaj, túl puha az eleje, akkor fordulj szakműhelyhez, majd ők a szimmeringcsere és a feltöltés után beállítják a megfelelő értékre.

A hosszabb túrára feltétlen vigyél magaddal olajat, tartalék belsőt, defektjavító sprayt, tartalék gyertyát és esetleg tartalék gáz és kuplung bowdent!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.