Szikramentes DT

2004.01.09. 10:42

Sajnos kicsit későn, és szokás szerint, már a baj bekövetkezte után fordulok hozzád, nem kis bizalommal. A történet röviden vázolva: két éve vásároltam, kicsit elhamarkodva, gyermeki akaratból egy öregecske Yamaha 125-ös endurót. Ezeddig minden szempontból jól is működött, és ez még talán most is így lenne, de úgy gondoltam, hogy itt az ideje, hogy felmérjem, meggyőződjek állapotáról.

Szétszereltem annyira, amennyire csak önbizalmamból kifolyólag jónak láttam. Ez jelenti a hengerfej levételét, a váltó burkolat levételét és a kerekek kiszerelését, szétszerelését. Nem is okozott gondot. Viszont az elektromos részére is kíváncsi voltam, így a lámpaburába rejtett vezetékeket is szétszerelés nélkül kibogoztam, és lefejtettem a régi szigetelőszalagot, hogy kicseréljem őket. Most a bajság az, hogy nincs gyújtószikrám. Azt tudom, hogy nem gyári a vezetékezése sajnos.

Most küldenék két képet, amin elektromos kütyük vannak. Kérlek, írd meg, hogy melyik micsoda, hogy ha segítségre szorulok, legalább tudjam, miről van szó! Szeretném tudni azt is, hogy a generátorból milyen feszültség jön. Van egy olyan gondolatom, hogy le kellene próbálni az egészet. Van egy csatlakozó rész a generátorból kijövő vezetéknek. Ha itt széthúznám, és a megfelelő helyre mondjuk 12 V-ot kapcsolnék, akkor ez megoldható lenne?

Egyáltalán egyenáram jön a generátorból? Ja! Nincs akkumulátor, és a vezetéke sincs meg! Mivel elég rövid a 'gyújtókábel' is, meg kellene toldanom! Erre van direkt kitalálva valami? Mert ha jól néztem, nem lehet az izéből egyszerűen kicsavarni és kicserélni? Jól gondolom, hogy a fekete kábelek a test vezetékei? Ha a berúgókart üzemszerűen mozgatom, akkor elvileg a gyertyát megfelelően a blokkhoz érintve szikrának kellene jelentkeznie ugye? Az eddig nekem nem volt probléma, de a 12 V-os izzókat rövidtávon kiégette a moci, de 24V-tal semmi probléma nem volt. Ez minek az okozata?

Ne haragudj az egyszerű fogalmazásomnak, de még csak most tanulom a motorosságot!

Ui.: Pár küllőt is szeretnék kicserélni, de nem kaptam hozzá itt Fehérváron. Rendelhetnék, de darabja több mint ezer forint (36 db) lenne és legtöbb helyen csak egész garnitúrában. Javasolták, vegyek olcsóbbat, más típusét és vágja rá menetet, ha szükséges! Minimum 180 mm-es küllő kellene. Tudnál ezzel kapcsolatban tanácsot adni, segíteni bárhogyan is.

Mint azt már néhány alkalommal említettem, nem vagyok egy elektromos virtuóz, de azért megpróbálok néhány hasznos tanácsot adni. Azonnal fordulj elektromos szakemberhez! Az ilyen, házilagosan készített vezetékelések általában ragyogóan működnek, viszont ha netán probléma adódik, mint esetünkben is, akkor nehezebb az orvoslás, mivel a házilag készített vezetékrendszer színei a legritkább esetben egyeznek meg a gyáriéval. Ebből kifolyólag jóval nehezebb követni az áram útját, és nehezebb megtalálni a hiba okát is. Legalábbis első ránézésre. A képen látható elektromos kütyük a következők:

1-es kép
"A" - indexrelé,
"B" - gyújtótrafó
2 - es kép
"C" - feszültségszabályzó (ami már ránézésre is elég rossz állapotban van)
3 - as kép
"D" - az üres fokozat visszajelzőjének vezetéke

A generátorból, fordulatszám függvényében, de kb: 12 - 17 V feszültség érkezik, melyet a képen is látható feszültségszabályzó segítségével szabályozva kapjuk meg a nekünk megfelelő 12 - 13 V-ot. Ennek az alkatrésznek a hibájára utal az a tünet is, hogy a motor azonnal kiégeti a 12 V-os izzókat, viszont a 24 V-os izzókkal ragyogóan működik. Máris találtunk egy rossz, vagy rosszul bekötött alkatrészt, viszont ettől még szikrának kellene lennie. A gyújtókábel elvileg ki lehet cserélni, bármennyire is belegyógyult a trafóba. Ez lenne a jobb megoldás.

A toldozgatáshoz használatos toldótaggal már találkoztam, de ez régebben volt, és ha jól emlékszem egy, akkor még szocialista márkaboltban, viszont ezt a megoldást csak végszükségben javasolnám. Az, hogy sem az akkumulátort, sem a hozzá tartozó vezetékeket nem találod, nem baj, mivel ez a motor beindításához (gyújtás, szikra) nem szükséges. Elég megforgatni a főtengelyt a berugókar vagy betolás segítségével, tehát arra a kérdésedre, hogy ha lenyomod a berúgót, és a gyertya pólusát a hengerhez érinted, szikráznia kell-e a gyertyának, válaszom igen.

Mivel viszont nincs szikra, innen a távolból lehetetlen átvizsgálni a kábelköteget és az egyéb alkatrészeket, valamint a szikra hiányán kívül más elektromos probléma is fennáll (feszültségszabályzó), azt javaslom, keress fel egy elektromos szakembert, aki átvizsgálja motorod komplett elektromos rendszerét! Javaslom, hívd fel Mészáros Ervint, a 06/23-376-722 telefonon! Ő tud segíteni mind az elektromos, mind a küllő probléma megoldásában.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Üdv!

Mivel régen nekem is volt DTm ezért ajánlanék neked egy küllőgyártót. Ő gyártja szinte az összes veterán motorhoz a küllőket és múltkor én is csináltattam DT 80 hátsókerékbe küllőket valami 150-180ft körül volt darabja. Kérjél legalább 2db-bal többet! Megéri tartaléknak.

Csatári Sándor 06-66/416-463, Békésen lakik az ürge, de postán felküldi. Lehet kérni horganyzottan, vagy krómozva is.

Sok sikert, üdv: Nagy Áron