Sír az R1-es váltója

2002.04.02. 12:55
Az első szerviz, olajcsere után meglepetten vettem észre, hogy a váltó minden fokozatban felhangosodott zajosabb lett, igazából sírósabb.
 
   
   

Vásároltam egy új R1-est. Az első szerviz, olajcsere után meglepetten vettem észre, hogy a váltó minden fokozatban felhangosodott zajosabb lett, igazából sírósabb. Ezt az olajat teszik más új motorokba is. Jó minőségű stb. Én mégis úgy érzékelem a hangokból, hogy sűrűbb vagy más minőségű lehetett gyárilag benne, mert akkor csak hatodikban hallottam a váltót, és motorfék után lágyabban kapcsolódtak a fogak, ha odahúztam. Nem a miatt aggódóm, hogy tönkre megy, hisz a szerelők is ezt az olajat teszik a sajátjukba és 3 év a garancia, csak szeretném "visszakapni" a csendesebb váltót. Milyen olajat ajánlsz, hogy ne kísérletezzek drágán feleslegesen?

Röviden válaszolva kérdésedre, a Castrol R4-et.

Van egy '89 évjáratú AF 18-as Honda Dióm. Egy évvel ezelőtt vettem, és azóta sikerült beletennem 11000 km-t. Nagyon sokat használom főleg hosszú távra. Ennek a motornak a végsebessége jelenlegi állapotába 55-56 km/h. Mivel sokat utazok hosszú távon,(ez naponta 70-80km-t jelent) érdekelne, hogy van e lehetőség arra, hogy kitoljam a motor végsebességét.

Már próbáltam bele vastagabb ékszíjat tenni mint a gyári előírt, de 3 hét után úgy elkopott, hogy a szerelő akitől vettem visszaadta az árát azzal, hogy ilyen magas futásteljesítményhez nem tud szíjat adni.(3 hét alatt 2500 km). Na mindegy. Vettem bele egy gyárinak mondottat. Ezzel is jól ment az elején, de ez is megkopott és most csak 55 a vége.

Az érdekelne, hogy a kuplungon nem lehet-e valahogyan változtatni úgy, hogy a vége kitolódjon 70 fölé. Ez azért kellene, mert becsülöm ezt a motort és most se utaztam vele többet tartósan a végsebesség-10 km/h-val. Nem feltétlen a gyorsulás lenne az elsődleges célpont, hanem a végsebesség növelése. Remélem van valami jó ötleted.

A futásteljesítmény, amit robogóddal produkálsz tényleg elég magas, vetekszik a robogós pizzafutárok teljesítményével. Az általad leírt használat, a naponta megtett hosszabb túrák jogos igényeként merülhet fel a végsebesség kitolása a 70 km/h tartomány felé. Problémád megoldására több javaslatom is van, de elsőnek nézzük az általad favorizált kuplungot. Egész pontosan, ezt kibővíteném úgy, hogy kuplung és környéke.

A Pollini és a Malossi cég is gyárt végáttételeket japán és olasz robogókhoz egyaránt. Szinte bármely típushoz meg lehet vásárolni a szettet. Ezt a végáttételt kell kicserélned ahhoz, hogy megnöveld a robogód végsebességét. A kittes kuplung az elrajtolásban tud segítségedre lenni, mivel erősebb rugói miatt csak magasabb fordulatszámon nyitnak ki röpsúlyok, ezért sokkal dinamikusabban tudsz elindulni a géppel.

Egy másik lehetséges megoldás a köbcenti "tuning". Szintén, a fentebb említett cégek széles termékpalettájának köszönhetően megtalálható kínálatukban a megnövelt űrtartalmú henger. (ált: 70 ccm) Ennek segítségével hasonló hatást érhetsz el, mivel erősebb lesz a motor és ez által magasabb fordulatszám elérésére lesz képes. A megnövelt űrtartalmú hengerhez megtarthatod az eredeti karburátort és kipufogót, így is jelentősen javulni fog a teljesítmény.

A megoldás negatívuma, hogy ha nem is számottevően, de megnövekszik a motor fogyasztása. Véleményem szerint ideális megoldás a 70 ccm-es henger és a hosszabb végáttétel együttes alkalmazása. Ezáltal növekszik a motor utazó és végsebessége, és a megnövelt hengerűrtartalomból következően kiegyenlítődik az egyébként áttételnövelésen elszenvedett dinamizmus veszteség.

Szia Tomi!

Úgy döntöttem, hogy nagyobb hengert és új végáttételt teszek bele a motorba. Mostanra már túl vagyok a bejáratáson, és mit ne mondjak, nagyon jó lett. A IV-es Golfot 70-75-ig tudom tartani gyorsulásba, a vége pedig 95 körül van. Köszönöm a segítséget: Zoli

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.