Rezeg az XV

2004.06.15. 11:05
Rendszeresen olvasom receptjeidet. Egyszer nagy meglepetésemre, az éppen eladósorban lévő motoromról is olvashattam egy vevőjelölt tanácskérése jóvoltából.

Nos az a gép elkelt, így annak az árát nem kevéssel (hitellel) megtoldva megvettem álmaim motorját, egy Yamaha XV 1100-et. Az anyagi korlátok egy messzi tengeren túlról (őshazájából) érkező példány megvásárlását tették lehetővé. A kereskedő végül is korrekt volt, én már nevemre íratva rendszámmal stb. ellátva vehettem át.

A motor 95-ös évjárat (motorszám alapján is) a kilométeróra 20000-et mutatott, ami viszont - mint már korábban kifejtetted - mindig kérdéses marad. (Ha már csak a féktárcsák kopottságára gondolok is.) Kérdésem a következő: A motornak meleg állapotban kotyogó hangja van, aminek a frekvenciája megegyezik a főtengely fordulattal. Az érdekesség az, hogy a kuplung szerkezet eltávolítása után ez teljesen megszűnik, ezért a főtengely- vagy csapágykopást kizárnám. Azóta kapott új kuplungcsapágy perselyt, de a hang csak nem enyhült. Ezek után mi lehet vajon a probléma, elképzelhető-e, hogy - az egyébként elnyűhetetlennek mondott motorban - a kuplungkosár-főtengely fogaskerék páros lenne kopott, és a megnövekedett foghézag okozza a kotyogást?

Ha ez lehet a gond, érdemes-e nagyobb összeget fordítani ennek a problémának a kiküszöbölésére? Egyébként összességében jó állapotban van a motor, jól megy, van benne erő rendesen. Érdekes módon 70-80 km/h környékén a kotyogás, és az azzal járó rezgés teljesen kisimul, megszűnik, majd 90-től 3000-es fordulattól tapasztalható újból.

20 000 km nem sok egy ilyen motornak, sőt mondhatnánk kifejezetten kevés. A kilométeróra állásával kapcsolatos véleményem továbbra is fenntartom, tisztelet a kivételnek. Ilyen szempontból előnyös Amerikából érkezett motort vásárolni, mivel annak ottani forgalmi engedélyében rögzítik az eladáskori futásteljesítményt. Ennek másolata iránt kell érdeklődni az eladónál.

A kuplungnál hallható hang forrása nagy valószínűséggel az általad is feltételezett hajtásból jön. Ugyanilyen hangokkal küzdenek, az ugyanilyen megoldással hajtott kuplunggal rendelkező Yamaha FZR modellek. Náluk ezt nevezhetjük típushibának, de ezek szerint átterjedt más modellre is. Bár a működési fordulatszám-különbségéből adódóan nálad lassabban kellene kialakulnia a problémának, véleményem szerint nincs okod az aggodalomra, és nyugodtan motorozhatsz ezzel a problémával.

Ami viszont kicsit furcsa számomra, az említett rezgés. A hang O.K., de ez nem szokott rezegni. Rezgést általában kiegyensúlyozatlanság, vagy lelazulás, lógás okoz. Ezért arra gyanakszom, hogy amennyiben lánc hajtja a generátort és a rezgések erősödnének, akkor sajnos ez lesz a bűnös (nagy valószínűséggel). Ennek a láncnak nincs feszítője csak egy vezetősíne, és ha megnyúlik, akkor rezeg. Ilyennel már találkoztam a praxisomban és bevallom, akkor nem volt könnyű megfejteni a problémát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.