Döccenő teleszkóp

2004.06.17. 14:52
A Yamaha XJ 600 első villájában cseréltem szimmeringet és ezzel együtt a benne lévő - szerintem túl vékony - lengéscsillapító olajat is kicsit sűrűbb hidraulikaolajra cseréltem.

Azt tapasztalom most, hogy ugyan némileg stabilabb lett a motor eleje, nem hintázik annyira, mint korábban, ám a kátyúkban kicsit döccen, és ez hallható is. Mitől lehet ez szerinted? Kevés benne a folyadék? Vagy a sűrűség okozza? Netán más kotyog-lötyög? Minden csavar meg van húzva rendesen.

Az olaj mennyisége és minősége a teleszkóp csillapítását befolyásolja, kifelé és befelé egyaránt. Tehát valamelyest befolyásolja (befelé csillapítás) a teleszkóp felkoppanását, de döntően a rugóerő az, amitől függ. Tehát amennyiben van rá lehetőség, állítani kell a rugó előfeszítésén. Amennyiben ez kevés, vagy gyárilag nincs rá lehetőség, más megoldáshoz kell folyamodni.

Egy, kb. 20 mm-es hézagoló pogácsát kell tenni a rugó és a zárósapka közé. Ezt egy gépműhely segítségével pillanatok alatt elő lehet állítani. Másik lehetőség a rugók kiszerelése és egy rugókészítő mester felkeresése. Ő minden gond nélkül meg tudja edzeni a rugót úgy, hogy az kicsit feszesebb legyen. Egy mondat erejéig viszatérve az olajkérdésre, érdemes kifejezetten motorkerékpárok lengéscsillapítójába kifejlesztett teleszkóp-olajat (fork oil) használni. Háromféle sűrűség közül választhatsz, light, medium és hard, tehát ki tudod választani a motornak és stílusodnak leginkább megfelelő olajat, sőt ezek megfelelő arányú elegyítésével szinte korlátlan számú variációt érhetsz el.

A döccenéssel kicsit bajban vagyok, mert nem tudom, hogy ez alatt a felkoppanást, vagy egy alkatrész lógásából adódó kotyogás akusztikai megjelenését érted. Amennyiben a második esettel állunk szemben, akkor lehetséges, hogy a kormánycsapágy lóg, és ezt érzed a kátyún való áthajtáskor. Megoldás a kormánycsapágy feszítése, erősen kopott állapot esetén (berágódott, megszorul) a csere. Másik lehetőség, a teleszkópszáron lévő persely túlzott kopása, amin viszont csak a csere segíthet. Valószínűleg eddig azért nem tűnt fel ez a döccenés, mert a hintázás kötötte le a figyelmedet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.