Rángató ETZ

2004.07.08. 09:49

A 250-es ETZ-nek az a problémája, hogy mikor a fordulat 3000 körül jár, akkor a motor elkezd szaggatni, rángatni, de csak akkor, ha ezen a fordulaton akarom tartani. Ez kb. 3200-ig tart. Viszont ha konkrétan odahúzom neki, akkor szépen, szaggatás nélkül húz, minden tartományban. Mi lehet a probléma? Gyertyát cserélgettünk, porlasztókat kitakarítottuk. A motor 50-es keverékkel megy (98-assal). 1983-as évjárat.

Ez a rángatás valószínűleg a porlasztóra, vagy a gyújtásra vezethető vissza. A porlasztónál nem elkoszolódás, hanem beállítási probléma lehet a kiváltó ok. Ebben a tartományban a shubertű pozíciója befolyásolja a motor üzemanyag-ellátását, tehát javaslom a tű pozíciójának kísérletező jelleggel történő megváltoztatását. Ez a rángatás inkább azt sugallja, hogy sok üzemanyagot kap a motor, amit nem tud azonnal elégetni, ezért egy kis idő kell neki, hogy észhez térjen. Ez esetben egy ricnivel lejjebb kell helyezni a tűt, ezzel biztosítva a kevesebb beáramló üzemanyagot.

Amennyiben inkább fulladásos szindróma jelentkezik a motornál, kissé leszívós torokhanggal párosulva, akkor keveset kap a motor, és emelni kell a tűn. Alacsonyabb fordulatszámon még az alapjárati rendszer is bedolgozik, ezért szintén fontos az alapjárati fúvóka mérete és az alapjárati keverékcsavar pozíciója. A főfúvóka mérete inkább csak a magas fordulatszám tartományban dominál. Javaslom még az üzemanyagszint ellenőrzését, mivel ha az túl magas, akkor is hasonló jelenséget produkál a motor!

Nos a porlasztót úgy érzem, kivégeztük, jöhet a gyújtás.
A gyújtással kapcsolatban fontos kérdés, hogy megszakítós, vagy elektronikus gyújtással szerelt a motor? Amennyiben elektronikus és jól van beállítva, akkor sok indokot nem tudnék felsorolni, hogy mitől rángathat a motor közepes tartományban. Amennyiben hagyományos gyújtása van, akkor előfordulhat kondenzátor hiba (ez inkább melegen szokott előjönni), lehet, hogy be van égve a megszakító, vagy lehet trafó probléma is. Elsőként javasolnám a megszakító állapotának ellenőrzését, a megszakítóhézag beállítását (0,3-0,4mm), valamint az előgyújtását (2,8mm).

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.