Kétütemű Lead megint

2004.07.15. 10:59

Néhány héttel ezelőtt írtam a megsült 90-es, kétütemű Honda Lead-emmel kapcsolatban. Ezúton is szeretném megköszönni akkori válaszod! Írtad, hogy érdekelne, milyen olajat használtam, mikor megsült a gép. Nos, az első alkalommal Shell Advance VSX 2T-t, a második alkalommal valamilyen Mobil1-es olajat, amit az eladó kb. háromnegyed órás rábeszélés és szabványlobogtatás után tukmált rám.

Ennek nem találtam meg a flakonját, és sajnos nem emlékszem, hogy pontosan milyen volt. Utolsó levélváltásunk óta megnöveszttettem a henger furatát 0,5 mm- rel, így eltűntek belőle a karcolások. Benne van az új dugattyú, gyűrűk, stb., és repesztene a gép, ha hagynám. Ilyenkor viszont ugye be kell járatni a szerkezetet. Ezzel kapcsolatban zavarnálak pár új kérdésemmel.

Mi a legoptimálisabb módja a bejáratásnak? Mire kell ilyenkor nagyon figyelni? Mennyire szabad hajtani a bejáratási idő alatt a motort? És mikor lehet azt mondani, hogy igen, ez a motor be van járatva?

Az olajakkal kapcsolatosan tanácstalan vagyok, mivel úgy gondolom, mindkét világcég tudja, mit csinál és mit ad el 2T olaj gyanánt. Bevallom, egyik olajat sem használtam még, tehát nincs róluk személyes tapasztalatom, de nem feltételezném, hogy az olaj miatt fellépő kenéselégtelenség következtében ragadt volna meg a motor.

Bejáratás. A bejáratás ideje alatt (kb: 500-800 km) mindenképp használj sűrűbb keveréket, ajánlanám az 1:30 - 1:33 arányt. Valamint nem csak a keverék minőségén, hanem a mennyiségén is érdemes állítani, ezért ez idő alatt adj több üzemanyagot a motornak! Emeld feljebb a shubertűt és állítsd dúsabbra az alapjárati keveréket is. Egyébként itt jegyzem meg, amennyiben keveset kap a motor, akkor az okozhatja a motor megragadását, besülését.

Minden motorozás előtt gondosan melegítsd be a motort üzemmeleg állapotba és ne közlekedj telegázon. Ha van fordulatszámmérőd, akkor egyszerű a helyzet, figyeld, hogy ne forgasd eleinte 5000 1/min fölé, aztán ezt fokozatosan felviszed 7000 1/min-re, majd 9000-re. Egyszer-egyszer azért meg kell húzatni a bejáratás alatt is, de ezt csak ritkán és nem huzamosabb ideig tartóan. Ha így végigcsinálod az első 800 km-t, akkor nyugodtan mondhatod, hogy be van járatva a motor.

Ezután porlasztóbelövés, keverék vissza 1:40-1:50-re és gázt! Természetesen az ideális bejáratás sem garancia arra, hogy ne ragadjon meg a motor, de legalább nem magadat kell okolnod, hogy a hanyag bejáratás miatt volt.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.