Örökség

2004.12.15. 13:01

Egy TS125-ös MZ-t sikerült nagyapámtól megszereznem, viszont van egy súlyos gond, ugyanis megszorult a dugattyú. A motor 6-7 éve áll, nem a túlhajszolástól állt be a dugattyú. A kérdésem az lenne, hogy kell tenni ebben az esetben: - hogy lehetne megmozdítani a dugattyút? - érdemes-e felfúratni, és kicserélni 150-esre?

Valóban, egy 6-7 éves állás nem vitamin a motornak. Mivel valamelyik nyílás biztosan nyitva van a hengeren, amin keresztül átjárja a finom, párás levegő, ez ahhoz vezethet, hogy megrozsdásodhat néhány alkatrész. Elsősorban a henger fala és a gyűrűk képezhetnek rozsdakötést. Ennek oldását nem javaslom a berugókar segítségével megpróbálni, mivel a próbálkozás több alkatrész azonnali cseréjéhez is vezethet!

Le kell szerelned a hengerfejet, és petróleumot kell locsolni a hengerbe. Körülbelül egy napos ázás után meg lehet próbálni megmozdítani a berúgókart. Amennyiben nem sikerül, akkor egy fadarabot kell a dugattyú tetejére helyezni és kalapács segítségével ösztönözni a mozgásra.

Mikor sikerült szétválasztani a két alkatrészt, akkor jöhet a vizsgálat. Ellenőrizni kell a henger falát, hogy megmarta-e a rozsda, vagy csak felületi, vakrozsda keletkezett rajta. Amennyiben igen, akkor olajos 1000-es polírpapírral ki kell csiszolni azt. A rozsdától megmart hengert mindenképpen fel kell fúrni, bár én azt javaslom, ha teheted mindenképp fúrasd fel egy ilyen kaland után a motort! Egyrészt valószínűsíthetően van benne kilométer, valamint úgyis szét van szedve.

Leveled fő problémája a megszorult dugattyú, de emellett ellenőrizni kell a hajtókar, alsó és felső tűgörgős csapágyait is! A párás levegőtől megrozsdásodhatnak, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy ha ez fennáll, akkor az első megtett kilométer után lesz hajtókaros a motor. Az űrtartalom 150 cm 3-ra való növelése jó ötlet, mivel ezáltal némi plusz lóerőhöz juthatsz, viszont (főleg a bejáratási időszak miatt) ez esetben át kell fúvókáznod a porlasztót.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.