Honda NS125R Pollini módra

2004.12.16. 10:58
Újdonsült, lelkes tulajdonosa vagyok egy 90'-es Honda NS 125R-nek. Sokat nem értek a szereléshez és a motorokhoz, de igyekszem ezt a hibám javítani. Hallottam, a Pollini 160 cm3-es tuning szettről, mely jelentősen megnöveli a motor teljesítményét. Ezzel kapcsolatosan mindenféle információ érdekelne:

1. Igaz-e az, hogy nagyon megterheli a főtengelyt és a csapágyakat a tuninghenger? Ha igen, milyen mértékben csökkenti a motor élettartamát?
2. Mit kell/érdemes kicserélni egy ilyen szetthez (kuplung,légszűrő,karburátor stb.)?
3. Mennyivel és milyen módon javul a teljesítmény?
4. Kb. mennyibe kerül egy ilyen szett, ill. a szükséges további kiegészítők?

A hír igaz, a nagyobb űrtartalmú henger jobban megterheli a főtengelyt és a hajtókar-csapágyakat, de ez inkább elméleti jelentőségű. Nagyobb mennyiségű benzin - levegő keverék robban be a munka ütemben, és így nagyobb erők hatnak az említett alkatrészekre. E változás mértéke kiszámítható, melyből valószínűsíthető az élettartam csökkenés.

A gyakorlatban viszont olyan tényezők is befolyásolják a mértéket, mint a használat milyensége és a főtengely állapota a hengerszett kicserélésekor. Ezért javaslom, hogy a henger - dugattyú - hengerfej cserével együtt, a motor futásteljesítményének függvényében, cseréld ki a főtengely-csapágyakat (szimeringeket) és a hajtókar-csapágyakat is! Ezzel elkerülheted, hogy a hengerben megnövekedett nyomás kivégezze a hajtókar-csapágyakat.

A porlasztót nem feltétlen kell kicserélni, viszont mindenképp hozzá kell állítani a motorhoz (átfúvókázás). Levegőszűrőt csak emiatt nem kell cserélned, ez egy újabb, a teljesítményt kismértékben növelő lépés lehet. A kuplunghoz nem kell nyúlnod, (sajnos) akkora mértékű nem lesz a teljesítménynövekedés.

Hogy milyen mértékben javul a teljesítmény, azt sajnos nem tudom megmondani, de erre pontos információkat fogsz kapni a vásárlás színhelyén. Az, hogy milyen módon javul a teljesítmény, könnyebben prognosztizálható. A megnövekedett űrtartalom következtében megnő a nyomaték, valamint a teljesítmény is. A vásárolni kívánt hengernek nem csak az űrtartalma változik a gyárihoz képest, hanem a vezérlése is. Ebből következően, a teljesítménygörbe nemcsak megnő, hanem el is tolódik a magasabb fordulatszám tartományok felé.

Lehet, hogy csalódást fogok okozni, de nem tudom, mennyibe kerül egy ilyen szett, csak saccolni tudom. Robogóhoz vásároltam hasonlót 40e Ft összegért, tehát ez szerintem 70-80e Ft körül lehet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.