Ezt is az UFO-k hozták

2002.04.18. 08:38
Nemrégiben vásároltam egy Gilera MX-1-et. A vas elég jó állapotban van, csak van egy két dolgot nem értek rajta. A márka egyedisége miatt senki sem tud segíteni.
 
   
   

A motoron nincs benzincsap, a naftát egy AC pumpa juttatja el a karbiba. Delorto vagy valami ilyesmi nevű karbi van rajta, amit állítólag "rotax" motorokhoz építenek be. Létezik, hogy egy 125-ös be ilyen megoldást alkalmazzanak, (AC pumpa, stb), és mi az a "rotax" motor?

A motor 91-es de csak 94-ben lett forgalomba helyezve. Hátul az ülés alatt jön ki a KÉT kipufogó, ami számomra elég különös egy egyhengeres, 125-ös gépnél. Ezt valami APTS rendszer machinálja. Mit takar ez az APTS? A gyár szerint a motor a Kawasakitól kapott valami licensz folytán egy "Anti-dive" nevű valamit, amit megint nem tudok mi lehet. A gép amúgy jól megy, 130-140-es véggel, ami szerintem egy ilyen motornál elfogadható. Csak az zavar hogy szokás szerint 6000 körül kezd erőbe lendülni, és ez alatt kicsit rángat. Ez a rángatás normális a kétütemű motoroknál?

 
   
   

Az extrákat (APTS, Anti-dive, power szelep?, analóg + elektromos fordulatszámmérő) a gyárilag tartalmazza, mert anno az új ára 5000 frankkal volt drágább az NSR-nél. Küldök néhány képet, hátha az segít valamiben. A motorról Magyarországon semmilyen infót nem találtam, még a kereskedő címét se tudom, akitől esetleg alkatrészt lehetne rendelni, állítólag Italjet, vagy milyen boltokat kéne keresnem.

   
  Olvasói levél
 
  Egy kis segítséggel szeretnék szolgálni a Motordokinak, és annak a srácnak, aki egy Gilera MX-1-et vett. A cikk április 18-i és a címe: Ezt is az UFO-k hozták.

A Gilera MX-1 és MXR 125 szinte teljesen ugyanaz a típus. Bővebb információért keresse fel a www.piaggio.hu weboldalt, vagy írjon a nagy@piaggio.hu címre (Nagy András). A fenti ember a Piaggio márkakereskedés igazgatója. Tőle több informaciót is kaphat, valamint tud tőle kérni gyári gépkönyv másolatot, mert nekem az ősszel meghozták a gépkönyvet (MXR-hez). Abban megtalál minden szükséges infót, az alapoktól a szerelésig. Egyetlen hátránya, hogy olaszul és spanyolul van... dehát le kell fordíttatni! Alkatrészt is a fenti cégtől rendelhet, mivel a 90'-es évek elején a Piaggio megvette a Gilerát, és innentől egy cég a kettő! Azonban szeretnék egy kicsit helyesbíteni a cikkel kapcsolatban: "Feltételezem, az ülésvégből előtűnő két kipufogó közül csak az egyik van aktivizálva, a másik kizárólag esztétikai szempontok miatt került oda." Sajnos el kell keserítenem a Dokit, mert mind a két kipufogó működik, és nem is akárhogyan! Baráti üdvözlettel: Viktor Becz UI: Ajánlom még figyelmetekbe a www.gileraclub.de címet, ahol rengeteg foto és némi info is talalható a Gilerákról!!

Leveled bővelkedik a kérdésekben, azt sem tudom, hol kezdjem a válaszadást! Szóval a Rotax egy osztrák cég, mely motorblokkokat gyárt. Ezeket beépítik motorkerékpárokba, Go-kartokba, sárkányrepülőkbe, Jet-ski-be és még ki tudja mikbe. Megjegyzem, termékeik nagyon versenyképesek, lásd: Aprilia GP 250.

Az AC pumpa alkalmazása teljesen független a motor hengerűrtartalmától, sokkal inkább függ a porlasztó és az üzemanyag egymáshoz viszonyított pozíciójától. Sok esetben a porlasztó magasabban helyezkedik el, mint az üzemanyagtank legalsóbb pontja, azért szükség van egy benzinpumpára, hogy a porlasztóba juttassa a megfelelő mennyiségű üzemanyagot.

Az, hogy a motorkerékpár 91'-es és 94'-ben lett forgalomba helyezve, esetünkben azt feltételezi, a motor 94'-ben került be az országba és ezért ekkor lett nálunk forgalomba helyezve.

 
   
   

Az APTS egy a kipufogóban elhelyezett szelep (power szelep) megoldás. Ennek feladata a motor "használható" fordulatszám-tartományának kiszélesítése. Feltételezem, az ülésvégből előtűnő két kipufogó közül csak az egyik van aktivizálva, a másik kizárólag esztétikai szempontok miatt került oda.

Az "Anti-dive" funkciója a futóműhöz kapcsolódik szervesen, ugyanis ez egy süllyedésgátlós első villát jelöl.

Az általad leírt menetteljesítmények elfogadhatóak a motortól, a 6000 fordulatszám alatti erőtlenség és "rángatás", természetesen mértékétől függően a kis köbcentis sportmotorok adottságai közé sorolhatóak, de ezek túlzott mértékben való jelentkezése már nem természetes. Ekkor egy porlasztó-beállítás és egy powerszelep ellenőrzés-beállítás nagy valószínűséggel megoldja a problémákat. Olasz motorokkal kapcsolatos információért, alkatrészekért keresd fel a törökbálinti RMC motorkereskedést, vagy pedig a XVI. kerületben a Motorboltot!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.