Nagyevő FZ

2002.04.30. 11:05

Légyszíves segítsél, mert nem akar menni a MZ-m (ETZ150). Minden csapágyat kicseréltem, új gyertya, új dugattyú, gyűrűk, kuplung.

 
   
   

Egyszer már adtál tanácsot kuplungláncos GPZ 750 ügyében. Azt a gépet már eladtam, de egy kicsit még most is sajnálom. Talán, mert az első japán gépem volt. Januárban vettem helyette egy 87-es Yamaha FZ750-est tűrhető állapotban, de kitűnő motorral. Két gondom azért lenne vele. Kicsit nehezen indul hideg motorral, de úgy vettem észre, hogy annál nehezebb az indítás minél többet állt előtte a gép. Pl. ha előző nap mentem vele, akkor a második indítási kísérletre általában könnyen indul.

Tegnap viszont 10 nap után alig akart indulni, az akksi is lemerült, csak az autó akksijával tudtam elindítani. Mi lehet a gond? Talán elpárolog a karbiból a benzin jobbik része? A gépen egyébként, ha jól láttam nem olyan a benzincsap, mint a Kawán volt, ezt csak csavarhúzóval lehetne elzárni, és csak két állása van. A másik problémám a fogyasztás. Most mértem meg pontosan 6,6 l volt. Általában 140-nél nem megyek gyorsabban vele (néha azért megküldöm, és gyakran jól meghúzatom) Lehet, hogy ez nem is sok? A Kawa minden esetre - ha jól emlékszem - 1 literrel kevesebbel is beérte hasonló használat mellett. Megjegyzem, hogy a légszűrőm lassan cserére szorul. Lehet esetleg a karbikon állítani, hogy kevesebbet egyen, de azért ne is lassuljon le nagyon?

A nehézkes indulás könnyen visszavezethető a karburátorra különösen, hogy azt írtad, minél több napot áll a motor, annál nehezebben indul. Valószínűleg elpárolog a benzin a karburátorból és ennek pótlása a vákuumos benzincsap miatt időbe telik.

Amelyik csapot csavarhúzóval lehet nyitni-zárni, az a tankon található. Ezen kívül található egy másik benzincsap is a motoron, a régebbi modelleken manuális, az újabbakon elektromos megoldással (egy kapcsoló). A nehézkes indulásnál közrejátszhat a szelephézag hiánya is, de ez teljesen független a használaton kívül töltött napok számától. A motor fogyasztását nem tartom borzasztó magasnak, bár az általad vázolt használat mellett be kellene érnie kevesebb üzemanyaggal is. A levegőszűrő állapotát mindenképp ellenőrizd, részben felelős lehet a plusz deciliterekért!

 
   
   

Légyszíves segítsél, mert nem akar menni a MZ-m (ETZ150). Minden csapágyat kicseréltem, új gyertya, új dugattyú, gyűrűk, kuplung. A kuplunglamellák nem pont olyanok voltak, mint az eredetiek, lehet olyan, hogy a kuplungnál a rugótányér kilágyul? Nem akar húzni. 3-ig húz amit húz, de 4-5 ben már nem. A kidörrentőt kicseréltem (sportra), rendesen felbőg (6200), de nem megy 50-nél többet, pedig már ráköltöttem 30000 forintot.

Feltételezve, hogy semmilyen szerelési hiba nem történt a felújítás alatt, valamint a leírtakon kívül a főtengely szimmeringek is cserélve lettek, azt tudom mondani, két tényező együttes hatása miatt gyenge a motor. Egyik, hogy a motor feltételezem nincs bejáródva, és ha ráadásul fúrás nem történt, csak dugattyú és gyűrű csere, akkor bizonyos idő kell, míg rendesen bekopnak a gyűrűk, és kellő nyomást tudnak előidézni a hengerben.

Ha nincs nyomás (kompresszió), nincs erő sem. Másik pedig az általad említett sportkipufogó. Egy ilyen rezonátorcső magában maximum némi teljesítménycsökkenés elérésére képes. Csak akkor váltaná be a hozzáfűzött reményeket, ha összhangban lenne vele a motor vezérlése, karburálása, kompresszió viszonya és áttétele. Azt tanácsolnám, tedd vissza az eredeti kipufogót, vagy fordulj MZ teljesítménynövelésben jártas szakemberhez!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.