Közeledik a vég?

2005.01.11. 10:20
Van egy 1993-as Senda Derbi H 50 motorom közel 17 000 km-rel. 3500 RPM-ig Simsonhoz hasonló erővel rendelkezik a motor, 3500 és 4500 RPM között elveszik az erő, 4500 és 5500 RPM között megint Simson jellegű a teljesítmény, 5500 és 6500 RPM között alig-alig gyorsul, viszont 6500-tól egészen 9000-ig nagyon intenzív gyorsulást produkál bármely fokozatban.

9000 RPM után 12000 RPM-ig (tovább nem gyilkoltam) mintha le lenne szabályozva, vagy visszaengedném a gázt, olyan hirtelen elveszik belőle az erő.

Azokban a fordulat tartományokban, ahol alig van ereje, a szívató ráhúzásával minimálisan, de erősebb. A súber tűt már teljesen felhúztam, azóta picivel jobb, de a szívatót így is használnom kell, ha nem akarok egyet visszakapcsolni. Amikor megvettem, harmadik fokozatban nem tudtam annyira kihúzatni, hogy negyedikben 6500 felett maradjon a fordulat, így alig ment 60-at. Amióta rendszeresen használom, már javult, így simán tudok váltani.

Mi okozza ezt az egyenetlen teljesítményt? Sajnos nem értek a Power Szelephez, ezért kérdezném meg, hogy van-e olyan power, amely nem a kipufogóhoz van szerelve, mert ennél a kipufogó felett közvetlenül a dugattyú található. Ha ez a típus nem poweres, akkor mi okozza 6500 és 9000 RPM között ezt a dinamikus teljesítményt? Hogyan lehet ezt a problémát orvosolni?

Véleményem szerint a jelenséghez nincs köze a power szelepnek. Ha a szelep működésével, vagy beállításával lenne a probléma, akkor a motor vagy jól húzna alulról, és nem forogna le teljesen, vagy alul lenne döglött, és felül forogna rendesen.

Leveled szerint az alsóbb tartományokban vannak problémák, de a power szelep hibája nem ilyen ciklikusan jelentkezne. Esetünkben a porlasztóra gondolnék, mint kezelésbe veendő alkatrészre. Először is alapos tisztítás, majd utána jöhet az állítgatás. Azt írtad, a súber tű teljesen fel lett emelve. Először is ellenőrizd a gyertya színét teljes terhelésen, az megmutatja, hogy a főfúvóka mérete megfelelő-e. Ha ez rendben van (őzbarna a gyertya), akkor jöhet a középtartomány beállítása. Itt jön a súbertű, de azért ne hagyd figyelmen kívül az alapjárati keverékcsavar pozícióját se!

Leveledben említetted az "elveszik az erő" kifejezést. Ez valamint a motor futásteljesítménye (17 000 km) újabb gondolatot ébreszthet. Lehetséges, hogy azért érzed alacsony tartományban erőtlennek a motort, mert valóban az is. A kétütemű motorok életében a 17 000 km már a motorgenerál közeli állapotot jelenti. Érdemes lenne elvégezni egy kompresszió-mérést a motoron! Ha a mért érték 10 bar alatti, akkor javaslom, kezd meg a motor felújítását! A művelet után egyből vissza fog térni belé az erő és sokkal jobban fog húzni az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban is.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.