Nyúlik a lánc

2005.02.24. 10:19

A következő problémám van a 2003-as 600-as Banditommal. A legutóbbi láncfeszítésnél észrevettem, hogy a lánc feszessége nem egyenletes a hátsó kerék különböző állásaiban. Ha a legfeszesebb ponton beállítom az előírt értéket (2-3 cm), a leglazább állásban ez elérheti az 5-6 cm-t is.

A motort központi kitámasztóra emelve, egyesben járatva a hátsó kereket, a lánc egyenetlenül csapkod. Motorozás közben is hallani az egyenetlen lánchangot. Próbáltam már beállítani a kereket teljesen visszatolva, előröl, egyformán meghúzva a feszítőcsavarokat, eredménytelenül. Észrevettem, hogy a lánc megfeszülése nem függ a hátsó kerék állásától (tehát nem 1 fordulatonként feszül).

Kíváncsi lennék, hány kilométer van a láncba és milyen ápolásban részesült. Véleményem szerint a probléma kiváltó oka a megnyúlt lánc. Ilyen esetekben fordul elő, hogy szakaszosan hol feszesebb, hol lazább a lánc, attól függően, hogy a normál, vagy a megnyúlt szakasz tart éppen a lánckeréknél. Sajnos ilyen esetben kielégítő megoldás csak az lehet, ha kicseréled a láncot és a lánckerekeket. Ezeket csak együtt érdemes és szabad cserélni, mivel ha csak a láncot cseréled ki, akkor a megkopott és kihegyesedett lánckerekek kinyírják az új láncot is, méghozzá rövid úton.

Ezen kívül, a láncot gondozni kell! Kb. 500 km-enként be kell fújni láncsprayvel, illetve minden esőben motorozás után. Ez biztosíthatja a lánc kellő élettartamát. Ha azonnal nem tudod kicserélni a fent nevezett alkatrészeket, akkor sincs okod aggodalomra, mivel ennek a lánc-lánckerék szettnek már úgyis mindegy, nyugodtan használhatod még így tovább. Ha így használod még egy darabig, akkor állítsd a láncot nagyjából középértékre úgy, hogy sehol ne feszüljön meg teljesen!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.