Kormánycsapkodás

2005.03.25. 10:29

Vettem egy 1992-es Yamaha XJ 600-ast, és a következő problémára keresek megoldást. Amikor gyorsítok a motorral, akkor néha az útburkolattól függően ide-oda csapkod a kormány, keresztbe vágja néhányszor, ami igen kellemetlen érzés.

A csapágyak jónak tűnnek, úgymint a kormánycsapágy holtjáték. A kerekeken új gumik vannak, kicentrírozva. A kormányzás egyébként tejesen jónak tűnik, egyéb szituációkban nem veszek észre rajta hibát. A kérdésem az lenne, hogy előfordulhat, hogy Seca II (XJ 600) `92 ilyen csapkodós fajta egy 80 kg-os szemellyel utas nélkül is? Szerinted, hol lehet a baj, és a kormány-lengéscsillapítón kívül mivel tudnám orvosolni ezt a problémát?

A kormány csapkodása valóban kellemetlen érzés, sőt a kellemetlenségen túl veszélyes is. A jelenség több kiváltó okra is visszavezethető, melyek közül kizárnám a kerekeket és a gumikat, mivel saját bevallásod szerint a gumik újak, a kerekek pedig ki vannak centírozva. Szintén kizárhatjuk a kormánycsapágyat, hasonló indíttatásból.

Először is gondoljuk át, mitől is szitálhat a kormány. Gyorsításkor elkönnyül a motor eleje és bármilyen geometriai, vagy kiegyensúlyozási hiba kiválthatja az általad is tapasztalt szitálást. Ezt hivatottak csökkenteni a gyárilag a kormány végein elhelyezett súlyok. Amennyiben ezek esetlegesen hiányoznak, az már kiválthatja a szitálást, főleg egyenetlenebb útfelületen.

Elsőként javasolom, ellenőrizd a motor egyenes futását, azaz hogy egy nyomon haladnak-e kerekek? Ha nem futnak egy nyomon a kerekek, akkor ellenőrizni kell a hátsó kerék lengővillához képesti helyzetét. Ezt a láncfeszítők segítségével tudod korrigálni. Ha a hátsókerék pozíciója megfelelő, viszont az mégsincs egy vonalban az elsővel, akkor nagy valószínüséggel görbe a váz, valamelyik (vagy mindkét) teleszkópszár, vagy a villahíd.

Természetesen vannak ennél kisebb problémák is, melyek előidézhetik a hibát. Ilyen egy elvetemedett féktárcsa, ami szintén berázhatja a kereket, vagy a kopott lengővilla perselyek, melyek következtében gyorsításkor - ha kismértékben is -, de keresztbe állhat a hátsó kerék és megintcsak ott vagyunk, hogy ez előidézheti a kormány szitálását. Mint azt láthatjuk, több minden is kiválthatja a kormány szitálását és a probléma lokalizálása komolyabb vizsgálódást igányel. Kitartás!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.