Hornet szoruló fékbetétekkel

2005.04.14. 10:02
Egy másfél éves, még garanciális 900-as Hornetről lenne szó, amivel az a probléma, hogy mostanában úgy szól a hátsó féke, mint egy Ikarus buszé, ráadásul ezt halkabban előadja akkor is, ha a fék nincs behúzva, csak pl. betolja az ember a garázsba. Éppen ezért nem is voltam biztos benne, hogy az utóbbi esetben a fékkel van a baj, de a szervizben ezt legalább biztosra vették.

Meg próbálták megreszelni a fékbetéteket tartó lemezeket, illetve magát a fekbetétet smirglipapírral, de ez kb. 1 napra segített. A fékbetétekkel kapcsolatban emlegették még, hogy valószínű a közepe a betétnek más keménységű és ezért másképp kopott meg, de azt is közölték, hogy szerintük a nagyker erre azt fogja mondani, hogy ez nem anyaghiba, ha natalán az a kósza gondolatom támadna, hogy ennek nem így kellene működnie gyárilag.

Hozzáteszem még, hogy a motort tényleg csak túrázásra használtam (kb 5400 km van benne), tehát nem arról van szó, hogy a fékeknek már volt okuk ennyi idő alatt gallyra menni, mint ahogy az első fékeknek nincs semmi baja, pedig ugye inkabb azok dolgoznak.

Összegezve: a szerviz a következő körben nagy valószínűséggel a fékbetét cseréjét fogja javasolni, de az én kontómra. A kérdésem az lenne, hogy mennyire vehetem biztosra, hogy ez a csere megoldja a problémát, illetve, hogy mi a véleményetek a dolog garanciális hátteréről (kérjek, kérhetek ilyen esetben tőlük függelten szakértői véleményt is, vagy job, ha megelégszem a Honda hivatalos álláspontjával)?

Először talán a garanciáról. Tudtommal a garanciák leírásában szokott lenni egy olyan pont, mely szerint a garancia nem vonatkozik a kopó alkatrészekre és sajnos ezek közé tartozik a fékbetét is.

De nézzük magát a problémát! A fék csak az esetben adhat bármiféle hangot, ha ott valamiféle érintkezés van, tehát a fékbetét hozzáér a féktárcsához. Ennek pedig nem pont a fékbetét az oka, hanem sokkal inkább a fékmunkahenger, illetve egész pontosan a munkahenger dugattyúi. Valószínűleg ezek, vagy ezek valamelyike szorul, nem megy vissza tökéletesen a helyére. Ezt egy egyszerű féktisztítással és átmozgatással orvosolható.

A féktisztítás alatt azt értem, hogy a dugattyúkat ki kell mozgatni, a felületét alaposan megtisztítani, majd szilikonzsírral összerakni. Ilyen fiatal esetében úgyan nem valószínű, de idősebb motorok esetében előfordul, hogy a dugattyú felületén kisebb rozsdafoltok keletkeznek. Ezek eltávolítására az olajos polírpapír használatát javaslom! Másik eshetőség, hogy a fékbetéteket pozícionáló csapokon szorulnak a betétek. Ez esetben meg kell csiszolni a csapokat, vagy tűreszelővel megigazítani a fékbetéteken lévő, a csapok megvezetésére szolgáló furatokat.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.