Vedel az ETZ

2005.07.07. 09:57

Újabb kérdéssel fordulnék hozzád. Egy 250-es ETZ-m van, és most eset át egy kisebb felújításon. Új dugó, csapszeg, gyűrű, tűgörgő. Még csak az első 100 km-n vagyok túl. 30-as keverék, eggyel feljebb emelve a subertű (alulról a 2-ban van), 2700-3300 közötti fordulat. Természetesen 3000 alatt játszok a kuplunggal, hogy ne erőlködjön.

Mindezek ismeretében mit szólsz a 7,7 l fogyasztáshoz? Nem túl magas? A dugócsere előtt nagyon intenzív hajtás mellett 4,5 l volt. A gyújtás tuti jól be van állítva (elektonikus), a karbi is ki lett tisztítva összerakás előtt. A másik kérdésem a megfelelő fordulatszám választással kapcsolatos. A használati útmutató 4300-at ír. Gondolom ez a bejáratási időszak vége felé érvényes. Ja és még egy kérdés: A subertűt hány km után lehet visszaengedni?

A 7,7 l/100km fogyasztás roppant magas, ráadásul a bejáratási időszak alatt, amikor relatív alacsony fordulatszámon dolgozik a motor. A jelzett fogyasztásnövekedést nem válthatta ki a subertű feljebb emelése. Sokkal inkább a magas benzinszint, amit okozhat a nem záró tűszelep, vagy tisztítás közben elállítódott az úszó pozíciója.

Leveledben azt írod, a felújítás óta 100 km van a motorban. Ezek szerint a fogyasztás mérése egy alkalommal történt, ebből még nem szabad messzemenő következtetéseket levonni. Minél többször méred, annál inkább csökken a mérési pontatlanság, és ha átlagolod a mért értékeket, akkor kerülsz legközelebb a valós értékhez. Az is elképzelhető, hogy az első 100 km alatt sokat indítgattad, melegítetted, járattad egyhelyben a motort és emiatt nőtt meg a fogyasztás, vagy egyszerűen csak egy bűncselekmény áldozata lettél, mert valaki leszívott 3 l benzint.

A subertűt az első 500 km megtétele után nyugodtan visszateheted eredeti pozíciójába. A fordulatszám választása, véleményem szerint emberfüggő, attól függ, kinek milyen a vezetési stílusa. A könyv mindegy mit ír, úgy használd a motort, ahogy neked a legjobban fekszik!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.