Ezrenként cseréljem?

2005.06.14. 09:50

Van egy 2003-as Honda XR650R-em, az a kérdésem, hogy milyen olajat tegyek bele? Most Agip Racing 4T 10W-60-ast használok, ez szintetikus, szerintem ez a jó. Vagy tegyek bele inkább 5W-40-est? Továbbá milyen időközönként kell olajat cserélni? A szerelési útmutató szerint 1000 km-enként kell olajat, szűrőt cserélni, de én kizárólag hobbi célra használom, inkább közúton. Egyébként normális az, hogy nem egészen 12 000 km alatt elkopott a két lánckerék és a lánc?

Az olajcsere periódus visszatérő témánk, de nagyon fontos a motor élettartamát tekintve. Általában, motorkerékpárok esetében az olajat 6000 km (vagy 1 év) után kell lecserélni a szűrővel együtt. Természetesen ezt több dolog is befolyásolja, ilyenek a használat, a használt olaj minősége, az igénybevétel. Például, versenykörülmények között használt motorkerékpár esetében célszerű versenyenként lecserélni az olajat.

Bevallom, nem ismerem az XR 650R szerelési könyvét, tehát ha abban a gyár 1000 km olajcserét írja elő, akkor azt kell figyelembe venni. Azt is érdemes megnézni, hogy a könyv milyen olajat ír elő a motorba, mert ha 1000 km után lecseréled, akkor felesleges a legdrágább csúcsminőségű olajat használnod. Az általad felsorolt olajok közül egyébként bármelyiket használhatod.

Az elkopott lánc-lánckerékszettel kapcsolatban megint csak több kérdés merül fel. Milyen láncot és milyen lánckerekeket használsz? Utcai, vagy versenylánc? Gyári, utángyártott, nagy itthon gyártott a lánckerék? Rendesen gondozod-e a láncot (láncspray legalább minden 500 km után, valamint minden esőben motorozás után) és nem túl feszes? Nem áll kissé keresztbe a hátsókerék, vagy a motorblokk? Nagyjából ennyi tényező befolyásolja a lánc és a lánckerék élettartamát, valamint kiegészül még ez a használattal. Ha te vagy a környék egykerekező bajnoka, akkor ez a típusú igénybevétel is rövidíti a lánc élettartamát!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.