Tarthatatlan helyzet

2002.05.07. 11:12

Egy 86-os GSX 750 Katana mondhatni boldog tulajdonosa vagyok. Nemrég vettem a motort és a légszűrőházban egy szivacsot találtam a szűrőbetét helyén. Ezzel kapcsolatos a kérdésem. Érdemes egy ilyen korú motorba sportlégszűrőt venni? Okoz ez érezhető teljesítményjavulást? Az új légszűrőhöz be kell a porlasztókat is újra állítattnom, ugye?

 
   
   

Azt nehéz egyértelműen eldönteni, hogy érdemes-e egy ilyen korú motorra sportlégszűrőt vásárolni, de abban mindenképp egyetértünk, hogy a mostani helyzeten változtatni kell. A kérdés csupán az, hogy gyári légszűrőt, vagy sportlégszűrőt érdemesebb vásárolni. Én azt tanácsolom, több szempontból vizsgáld meg a kérdést, és utána dönts.

Egyik ilyen szempont természetesen az ár. Gazdaságossági szempontból a sportlégszűrő mellett szól az, hogy nem kell cserélni, mert tisztítható. Teljesítmény szempontjából számottevő változást nem fogsz tapasztalni, hacsak nem párosítod a vásárlást egy Jet kit vásárlással. Jet kittel vagy anélkül, elkerülhetetlen lesz a motor átkarburálása, mely újabb költségtényező. Ilyen esetekben átkarburáláson egy fúvókacserével egybekötött karburátor beállítást kell érteni.

Érdemes figyelembe venni a légszűrőház és a légszűrőházat a karburátorral összekötő csonkok állapotát. Idősebb motoroknál ez a gumicső gyakran üveg kemény, repedezett, képtelenség a karburátoron tartani. Amennyiben fennáll ez a probléma, akkor mindenképpen a sportlégszűrőt ajánlom, már csak gazdaságossági szempontból is!

 
   
   

Szia Doki!
Vagy mondhattam, volna azt is, szia kolléga.
Én ugyanezt csinálom, csak egy másik műfajban, egy netes újságban válaszolok különböző kérdésekre, ha a gasztronómiában szükséged van valamire, csak keress meg. mindmegette.hu/chefvalaszol

Motor:Yamaha DT125

Probléma: Időnként megáll, minden átmenet nélkül csak úgy megszűnik járni a motor. Egy perc és 8-10 próbálkozás után beindul. Elég sokat fogyaszt 5-6 litert, teljesen normál utcai közlekedésnél. 40-50 km-ként meghal, valamitől nem tudja elégetni az üzemanyagot, illetve az olajat, vastag fekete olajos korom képződik a gyertyán és no more szikra. Gyertyacsere, és kezdődik minden elölről. NGK gyertya van benne, B8ES 2411, ez kell bele katalógus szerint, de gőzöm sincs ennek a hőértékéről. Van valami ötleted?

Ötletem természetesen van. Az 5-6 literes fogyasztás elég magas, és ezért a karburátor a felelős. Ennek kiváltó oka lehet egy túlméretezett főfúvóka, egy rosszul vagy egyáltalán nem záró tűszelep. Előfordulhat az is, hogy kilyukad az úszó, és ez esetben akadálytalanul ömlik a benzin a motorba. Viszont ez esetben ömlene a benzin a karburátor túlfolyóján.

Egy végletekig elkoszolódott levegőszűrő hatása is fogyasztásnövelő, tehát ez is egy részhibaforrás lehet. Ezen mihamarabb változtatni kell, mert a beáramló rengeteg üzemanyag végzi ki a gyújtógyertyát. Mivel a motor képtelen elégetni a nagy mennyiségű üzemanyagot ezért képződik vastag korom a gyertyán.

Ami a gyertyán látható olajos lerakódást illeti, az származhat két helyről, a motor kenését biztosító, vagy a hajtómű olajból. Én inkább valószínűsíteném a második verziót. Azt ajánlom, vesd alá a karburátort egy alapos vizsgálatnak a levegőszűrővel együtt! Szinte biztos találni fogsz elkoszolódást, vagy egyéb rendellenességet.

Ha ezek után sem javul lényegesen a motor, akkor javaslom a főtengelyszimering cseréjét. Amennyiben intenzív igénybevételnek teszed ki a motort a mindennapos használatokban, akkor nyugodtan használhatsz bele B9ES-es gyertyát, de mint azt te is tapasztaltad, egy sima gyertyacsere sajnos nem oldja meg ezt a problémát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.