Erőtlen a GSX250

2005.07.07. 09:59
A problémás gép egy 84-es évjáratú kéthengeres GSX 250-es. Egy éve vásároltam a motort 38000 km-rel, és azóta nem sikerült orvosolni a problémát. A jelenség az, hogy nem igazán akar hatodikban 80-100-nál többet menni. Kis fordulaton érezhetően van benne erő, és ha 7000 fölé pörgetem, szépen megindul még negyedikben is, de minél magasabb fokozatba kapcsolok, annál kevésbé. Hatodikban már 5000-6000 körül megfullad, de ha ötösben kihúzatom, akkor is a hatodikba kapcsolás után megfullad, és visszaesik a fordulat.

Először szakemberhez vittem aki 15 000 Ft-ért szinkronizálta be a karbikat a kéthengeresen és beállította a szelepeket, valamint kihajtotta a levegőszűrő sarkát, de valójában nem sokat csinált. Kis fordulaton valamivel jobb lett, de fent ugyanolyan rossz. Eztután nekem kellett visszaállítanom a szelephézagokat, mert össze vissza álltak. Ez sem vezetett eredményre.

A gyertyakép számomra egy picit bizonytalan volt: az elektródák őzbarnák, de a talp fekete. A következő szerelő azt mondta gyűrűzni kell - megtettem. Szétszedéskor kiderült, hogy a kompressziógyűrűk 0,3, az olajlehúzók 0,7 mm-en voltak. Az új gyűrűkkel bejáratás után sem lett jobb a moci. Ezután a gyári előírás szerint olajozott majd kicsavart polifoam szűrőt kicsit jobban beolajoztam, ettől 100-zal simán ment.

Később rájöttem, hogy a kipufogóba is belepiszkált az előző tulajdonos: az első keverődob lamelláit az egyik oldalon átfúrta, valamint a mindkét végdob fojásait roncsolta. Érezhetően különbözött a két kipufogóból kiáramló gáz erőssége, ezért vettem rá módosítatlan dobokat. Az eredmény:70 km/h. A karbikban (mint kiderült) a gyári 117-es helyett 125-ös fúvókák voltak. Kb. 50-szer szétszedtem és kipróbáltam minden lehetséges benzinszint, főfúvóka (100-125ig), pótféklevegőcsavar és tűállást a gyári adatokat is beleértve, de 5000-től 7000-ig még mindig megfullad. Ha 7000 felett váltok el nagyon jól gyorsít, és (persze a hatodikat kivéve) szépen kiforog 10 000-ig és kisfordulaton is 3000-től 5000-ig minden fokozatban erős. A legjobb eredményt a következő adatokkal értem el:

tűzéger: legfelső állás (gyári a középső)
csavar: 3/4ki (a gyári 1 1/2)
benzinszint: 22 mm (a gyári 21,4 mm)
főfúvóka:.115 (a gyári 117)

A vezérlés tuti a helyén, a gyertyakép (még mindíg egy picit kormos a talpa az elektródák őzbarnák, szépen kiégve) jó, a levegőszűrő is gyári, a gyári viszkozitású olajjal enyhén megnedvesítve. Hatodikban 90-100 felett csak szenved a gép, és sokat is eszik. Lehet, hogy a kehelycső kopott és hiába engedem le a tűt, nem zár eléggé?

Mint az leveledből kiderül, elég sokat foglalkoztál a problémával, és úgy gondolom, ennyi kísérletezés után elég nehéz újat mondani, mivel a leírtak alapján vizsgálatod mindenre kiterjedő volt. Bár meggyűrűzted a motort, mégis javasolnék egy kompresszió mérést, ugyanis négyütemű motorok esetében a kompresszió nem csak a gyűrűk mellett szökhet el, hanem a szelepek mellett is. A nem kielégítő kompresszió érték (10 bar) estén következhet nyomásveszetség mérés, (bár ilyen műszert kevés szervizben található), mely megmutatja, hol szökik el a nyomás. Mint azt a gyűrűhézagok is mutatták, a gyűrűk elég kopott állapotban voltak, tehát feltételezhetően a szelepek sincsenek 100%-os állapotban. Érdemes lenne ellenőrizni, hogy zárnak-e a szelepek!

Következő a porlasztó. Az általad felvázolt gyertyaszínkép arra utal, hogy alul sokat kap a motor, felül pedig megfelelő az üzemanyag mennyiség. A leírt porlasztó-beállítási adatok is az elszegényítés irányába visznek, de a motor alsó-közép tartományban mégis sokat kap.

Én két dologra tudok gondolni. Az egyik, hogy a porlasztó membránjai elöregedtek, valahol, egy kis helyen át vannak szakadva, minek következtében a motornak nagyobb vákuumot kell kifejtenie annak érdekében, hogy felemelje a shúbert. Amíg a vákuum nem tudja felemelni a shúbert, addig a motor az alapjárati fúvókán keresztül még több üzemanyagot szív be, és ezáltal kap sokat a motor. Ettől fogyaszthat többet a kelleténél.

Másik lehetőség, hogy szelepszárszimeringes a motor, tehát a szelepek mellett olaj kerül a hengerekbe, melyet alacsony fordulaton nem tud elégetni. Ennek ellenőrzése az olajszint változáson keresztül történhet, valamint ez esetben kékes füstje van a motornak.

Összefoglalva, a jelenséget több probléma is okozhatja külön-külön, de akár együttesen is. Ezek kiszűrései további vizsgálatokat igényelnek.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.