Füstöl a Gamma
A kérdésem egyszerű: Suzuki Rg Gamma 125-ösnek hogyan kell szakszerűen beállítani a karbiját, ugyanis füstöl, mint állat. Hidegen nagyon (+30 C-fokban is), melegen már nem annyira, de még akkor is jelentős.
Mindez motorfelújítás után (perselyezés, új dugó, gyűrűk...). Pontosan merre és mennyire tekerjem a keverékszabályozó és levegőszabályzó csavart és az olajmennyiség-szabályzó bovdent? Hozzáteszem jó minőségű 2t olaj van benne (Castrol Super TT), és a gyertya is belevaló (NGK).
A füstölésnél először is meg kell állapítani, hogy milyen színű a füst, ugyanis ettől függ, hogy tudjuk megszüntetni. Ha fekete a füst, akkor azt a dús benzin levegő keverék okozza, viszont ha kékes a füst, akkor az hengerbe kerülő olaj, ami nem feltétlen a keverékolaj tartályból került oda.
Vegyük az első esetet, mikor sok benzint kap a motor. Megjegyzem, egy bejáratós motor esetében ez nem tragédia, sőt a bejáratás végéig kívánatos is elkerülendő az esetleges megragadást. Szóval a diagnózishoz el kellvégezni a gyertyaszín tesztet, hogy megállapítsuk mely tartományban kap sokat a motor. Ha teljes terhelésnél is sokat kap (a gyertya színe fekete, vagy nagyon sötét barna), akkor kisebb főfúvókára van szükség. Ha a gyertya színe őzbarna, viszont alcsony fordulaton füstöl, és egész középtartományban fulladozik, lassabban pörög fel, akkor a shúbertűn kell állítani (zárni, tehát lejjebb ereszteni a tűt).
Ha kizárólag alul, kis fordulaton fulladozik a motor (ilyenkor a gyertya középső elektródája általában megfelelő színű. viszont a pereme kormos) akkor, az alapjárati keverékcsavaron kell állítani, melyet a következőképpen javaslok: Elsőként emeld fel a motor alapjáratát, majd az alapjárati keverékcsavart tekerd teljesen be! Ezután lassan kezd el kifelé tekerni, egészen addig, amíg a legmagasabb fordulatszámot éri el a motor. Mikor megtaláltad ezt a pontot, állítsd vissza az alapjáratot a megfelelő szintre!
Következő a kékes füst. Ennek két oka lehet, egyik a sűrű benzin olaj keverék, másik pedig a főtengelyszimering tömítetlensége, minek következtében olaj kerül a forgattyúsházba. Nem tudom, a motorfelújítás alaklmával cseréltetek-e főtengelyszimeringet, mert ez gyakori probléma szokott lenni, mivel mire a henger és a dugattyú megérik a felújításra, addigra általában a szimeringek is.
A keverék olajzás beállítása tudtommal gyárilag történik, amit aztán a bowden feszességével természetesen lehet bizonyos mértékben befolyásolni. A bowdenen lévő állítócsavar a holtjáték kiküszöbölésére szolgál, de természetesen a túlzott előfeszítéssel elérhető, hogy már alap helyzetben is elmozdítsa az adagoló karját.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.