Amikor a teleszkóp feladja

2002.05.21. 09:51
Magyarországon sokan döntögetik a villanyakat anélkül, hogy tisztába lennének a dolog fizikájával. Kérdésem a következő: Hogyan lehet kiszámolni az utánfutást és milyen határok között marad a motor még motorozható?
 
   
   

Azt szeretném tudni, hogy a Yamaha Jog milyen meghajtással rendelkezik? Talán ékszíj? Mostanában égett gumiszagot érzek, mint mikor csúszik egy ékszíj. Valamint nem gyorsul úgy, mint rég, és indulásnál néha rángat, vagy inkább ráz egy kicsit, míg fel nem gyorsul.

Az igazság, hogy a Yamaha Jogon belül is elég széles a paletta. Itt főleg évjáratbeli különbségekre gondolok. Van, amin szíj viszi át a hajtást, van, amin lánc. Mindenesetre az általad vázolt problémáról asszociálni lehet egy megfáradt szíjhajtás által produkált jelenségre. A rángatásban szerepet kaphatnak a röpsúlyos szabadonfutó megkopott görgői is. Azt tanácsolom, szereld le a hajtásoldali deklit, és ott nagy valószínűséggel találsz a hibaforrásra utaló jeleket, nyomokat.

 
   
   

Magyarországon sokan döntögetik a villanyakat anélkül, hogy tisztába lennének a dolog fizikájával. Kérdésem a következő: Hogyan lehet kiszámolni az utánfutást és milyen határok között marad a motor még motorozható?

Versenymotoroknál, illetve egész pontosan verseny futóműveknél lehet állítani a motor utánfutását. Ennek mértéke kb: 0,5-1,5 fok, tehát nem az a lépték, amivel a hazai villanyak döntögetők számolnak egy-egy megdöntés alkalmával.

Eseteikben sokkal inkább a látványról van szó, mint bármiféle vázgeometriai számításokon alapuló beavatkozásról. Hozzáteszem ezzel nincs is semmi baj, amennyiben tisztában van az ember azzal, hogy mit áldoz fel a látványért. Kérdésednek az a része, hogy "milyen határok között marad motorozható a motor", nehezen megválaszolható, mivel ez teljesen az egyéntől függ. A motor mindenképp motorozható marad, csak a használati sajátosságok és nevezzük, így élvezhető tartomány szűkül be a döntés növelésével arányosan.

Autópályán, hosszú egyenesekben, teljesen stabil lesz a motor, hátrányát a szűkebb kanyarokban lehet érezni. A művelet által sokat veszít fordulékonyságából, és kis tempós kanyarodáskor hajlamos lesz a motor arra, hogy bebicsaklik, tehát erősen kell kapaszkodni a kormányba. Egy bizonyos fokú döntésen túl a hagyományos teleszkóp megszűnik rugózni és csillapítani, viszont elkezd hajladozni az útegyenetlenségek miatt. Ilyen esetekben szokták alkalmazni a Springer villát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.