Zörgős kuplung

2006.02.28. 10:46
A segítséged szeretném kérni, motorvásárlás előtt állok. Kinéztem magamnak egy Ducati ST2-t, és felhívtam a gazdáját. Minden okénak tűnik, de a srác azt mondta a telefonba, hogy sokan megijednek a száraz kuplung hangjától. Kérdésem az, hogy van-e jellegzetes hangja a száraz kuplungnak, vagy egy esetleges hibát akar a tulaj ezzel palástolni? Ill. melyek a gyenge pontjai ennek a típusnak, amire feltétlen oda kell figyelni?

Szia Petya!

Szívesen segítek, mert hozzám is közel áll ez a márka. Nekem két Ducatihoz volt szerencsém hosszabb távon, de a szárazkuplung fikázását kikérem magamnak! Az való igaz, hogy alapjáraton egy kicsit zajos, de már az alsó tartományban elhallgat, normál használatban pedig hasonlóan tartós, mint az olajos vetélytársaké, és jobban bírja a szélsőséges használatot.

Sőt ha már egy kicsit szakmázgatunk, nagyon érdekes megoldás a Ducati kuplungszerkezete. A japán vetélytársakkal ellentétben a Ducati nem a külső (amúgy is nagy lendítőtömegű) kuplungkosarat rakta tele mindenféle (nehéz) rugós menesztőkkel, hanem a belső kuplungagy magába foglal, ha jól emlékszem, öt pár gumimenesztőt. Ez a megoldás pont a kisebb tömeg miatt jóval hosszabb élettartamú, mint a rugós megoldás. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy sajnos ezt a technikát a vásárlónak kell megfizetni, pláne ha véletlenül elfüstöli a kuplunglamellákat!

Egy rövid sztorival felhívnám a figyelmedet valamire: Három éve sikerült egy 900-as Monsterrel egy óriásit zakózni, természetesen a jobb oldalára, ahol is mint tudjuk a kuplung található. Szegénykém megúszta volna az esést, ha nem a spéci, szuperkönnyű kevlár kuplungfedél óvta volna a kuplungot. Az eredmény: egy felrobbant kuplungfedél, 3 db elrepült kuplungrugó, egy kuplungagy, egy nyomólap, és végül a kegyelemdöfés: a színteres lamellaszett. -160ezer lett a vége. Egyszóval nekem ezek után szimpatikusabb lett a széria lemezfedél.

Félre téve a tanmesét, térjünk vissza az alapkérdéshez. Mit lehet palástolni a kuplung zajjal? Hát természetesen semmit, mivel feltételezzük, hogy kipróbálod a motort, és mint említettem, ha adsz rá egy kis fordulatot, elhallgat a kuplung-zörgés. Típushibáról nem tudok ennél a modellnél, de ami általános a Ducatinál, hogy a szuperkönnyű kerekei elég sérülékenyek, érdemes alaposan megvizsgálni ezeket, mivel a javítás sem olcsó, nem beszélve a cseréről, ha kifogsz egy kátyúsérült kereket. Remélem, tudtam valamennyit segíteni, és nem sokára Ducati-tulajdonos leszel.

Sok szerencsét a vásárláshoz!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.