Úri mulatságok

2006.02.16. 09:11

Két kérdést is szeretnék feltenni neked. Most, hogy ha lassan is, de közeledik a tavasz, talán nem vagyok egyedül a tavaszi felkészítés tervezgetésével.

1. Többször hallottam már, hogy létezik ultrahangos porlasztó tisztítás. Van ennek valóban értelme, vagy csak "úri csintalanság"? Ha igen, akkor mennyi időnként érdemes ilyet végeztetni?

2. Létezik a Lucas által gyártott "Stahlflex" fékcső, amelyet az eredeti gumi helyett lehet beszerelni. A leírások szerint korlátlan élettartam, pontosabb fékezés, stb. Ismetelten a kérdés - valóban van ennek értelme az utcai gépeknél, vagy csak versenypályán van létjogosultsága?

Szia András

Baráti körben próbáltunk neked valami nagyon tudományos, és mélyreható beszámolót készíteni az "ultrahangos porlasztótisztítás" témakörben, de kénytelenek voltunk belátni, hogy az általad említett "úri csintalanság" kifejezés (itt ki kell hangsúlyoznom, hogy a porlasztó esetében) egészen találó! Elvben a technológia nem túl bonyolult, úgy kell elképzelni, hogy egy piezokristály segítségével rezgéshullámokat generálunk folyadékban, amelyben csillapítatlanul ütköznek a rezgéshullámok a tisztítandó alkatrész falának, ezáltal leválnak a rátapadt szennyeződések.

Nincs is semmi baj az ultrahangos tisztítással, de ha figyelembe vesszük egy normál karburátor csatornáinak méreteit, azt hiszem, felesleges ez a beavatkozás. Más eset egy korszerű benzinbefecskendező rendszer. A miniatűr befecskendező szelep esetében ez az egyetlen célravezető tisztítási mód.

Ahány ember, annyi vélemény, én személy szerint a karburátor tisztítás tekintetébe a savra esküszöm. Sajnos kishazánkban elég nehezen beszerezhető ez a termék, mely Amerikából származik, rendeléstől számítva röpke hat hónap alatt! A kiszerelését tekintve egy 12 l űrtartalmú fémhordót kell elképzelni, mely magába foglal egy alkatrésztároló kosarat, ami saválló anyagból készült.

A tisztítás nagyon egyszerű, a szétszedett karburátort a kosár segítségével a savba merítjük, (ha gumialkatrész maradt a karburátorba, maximum egy óra engedélyezett) szennyeződéstől függően egy-másfél óráig áztatjuk a savban. Ezt követően a savból kiemelt karburátort alaposan kiöblítjük, sűrített levegővel szárazra fújjuk. Kész.

Nézzük a másik kérdésedet, a fém fékcsövet. Sajnos egy picit költséges megoldás, de lévén, hogy fékről beszélünk, nem érdemes spórolni. Tulajdonságait tekintve, valóban pontosabb a fékezés, ez alatt azt értem, hogy fékezéskor a gumi fékcső belső keresztmetszete (állapottól függően) megnövekedhet, így a fékhatás gyengül, ami a fém fékcsőnél teljesen kizárható. Érdemes megemlíteni ebben a témában, hogy a gyártók gondoltak azokra a motorosokra is, akiknek nem széria felszereltségű a motorjuk. (pl: magasabb kormány, hosszabb teleszkóp) Ezért, kapható centiméterre is a fém fékcső, a fékcső csatlakozók pedig különböző méretekben és pozícióban választhatók az adott igényeknek megfelelően. Amennyiben bármilyen extra ráfordítást, vagy átalakítást tervezel a motoron, javaslom, ez legyen az első!

Castos & Pollux

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.