Irány a logopédus!

2002.06.04. 09:41

Meg lett gyűrűzve FZ750-es motorom, kompresszió OK. alapjárat OK. Karbik beszinkronizálva, 4-be, 5-be, 6-ba fullgázon nem húz, csak rángat.

 
   
   

Szeretném megtudni, hogyan lehetne egy Babettát tunigolni, vagy legalábbis a maximumot kihozni belőle! Esetleg olyan webcímet tudsz-e, ahol erről írtak már!

Szerintem a Babetta alaphelyzetből is jól megy, legalábbis kategóriájában. Természetesen mindent lehet tuningolni, tehát a Babettát is, a kérdés csak az, hogy megéri-e. A most divatos robogókhoz kapható kittek általában növelik a köbcentit, a vég áttételt, tartalmaznak másik kipufogót, karburátort, kuplungot..stb.

Ezeket meg lehet vásárolni, és ki kell cserélni. A Babettához sajnos még nem lehet kapni sem "A" kittet, sem a hosszú távú versenyekre készülő "B"-kittet, tehát marad a reszelés és a gépmunka. Ez pontos adatok hiányában némi kísérletezést igényel, ami óhatatlanul néhány elrontott, félresikerült alkatrésszel jár, ami természetesen plusz költségtényező.

Sajnos nem ismerek olyan szakembert, aki Babetta tuninggal foglalkozik, de megragadom az alkalmat, és itt az oldalon keresztül kérem, jelentkezzen, aki segítségünkre tud lenni ebben a kérdésben!

 
   
   

Sziasztok! Nagyon örülök, hogy van egy ilyen rovat, én valószínű többször zaklatni foglak a kérdéseimmel, mert a saját és haverjaim motorját is én csinálom. (Sokallom a szerviz munkadíjait.)

Az éppen aktuális kérdésem a következő: Meg lett gyűrűzve FZ750-es motorom, kompresszió OK. alapjárat OK. Karbik beszinkronizálva, 4-be, 5-be, 6-ba fullgázon nem húz, csak rángat. Amikor a súbertűt teljesen lerakom (kevesebb anyagot adok neki) kissé javul, de motorfék esetén olyan mintha megszívná magát benzinnel, újra lenyelezem és kell egy pár fordulat, hogy újra elinduljon. Vajon mi csinálja ezt, talán a benzinszint?

Elsőként javaslom a levegőszűrő ellenőrzését, mármint, hogy eredeti-e, milyen állapotban van, stb. Ezután pedig elsőként érdemes elvégezni a gyertyaszín tesztet, mivel az alátámasztja, vagy megcáfolja feltevéseinket. A leírtak alapján én azt mondanám, hogy nem kap benzint, illetve keveset kap a motor.

Ennek kiváltó oka lehet, hogy kiürül a karburátor (el van koszolódva az üzemanyag szállítórendszere), vagy pedig a főfúvóka keresztmetszete szűk, és emiatt nem tud megfelelő mennyiségű üzemanyag keresztüláramolni rajta a fojtószelep teljesen nyitott állapotában. Megfordítva, a főfúvóka méretéhez képest túl sok levegő áramlik a motorba.

Nekem egy Cagiva Elefant 50-es endurom van. Négysebességes, kb 5500-6000 körül kezd el húzni és 8500-9000-ig éri el a 70km/h sebességet, de nagyon megérzi az emelkedőket. Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e (tanácsolod-e) hozzá valamilyen tuning hengert venni.

Ezek a kisköbcentis, mégis relatív erős motorok már eleve ki vannak hegyezve. Erről tanúskodik a 9000-es fordulatszám, mely alacsonyabb sebességi fokozatokban - gyanítom - simán eléri a 11-12 ezret is. Természetesen lehetne vásárolni még erősebb hengert, de azzal a magas fordulatszám tartományba eltolt teljesítmény leadás miatt sokat vesztene kezelhetőségéből.

Állandóan arra kellene figyelned, hogy a fordulatszám ne essen ~8000 alá. Leveledből nem derült ki, mekkora mennyiségű megtett kilométer van a motorban, de lehet, hogy megoldaná a problémát egy egyszerű henger felújítás. Amennyiben mégis a hengercserét tűzted ki célul, javaslom a tuning henger helyett, vásárolj egy nagyobb űrtartalmú (70 ccm) hengert!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.