Rakoncátlan alapjárat

2006.04.06. 13:57
Egy Suzuki TU 125 a beteg. Nemrég került hozzám, lestrapált állapotban. Az egyik problémám az, hogy a motor alapjáratát nem lehet beállítani. Hol gyönyörűen ketyeg, hol felmegy az alapjárat kb. 5000-ig, aztán 5-10 másodperc múlva visszaáll. Egy gázadás, és kezdődik minden elölröl. A kilométeróra szerint, 79000-et futott. Lehet, hogy főtengelyszimering? A másik, hogy elég erős szelephangja van. Meg tudnád adni a szelephézag értékeket?

Nagy szerencséd, hogy ezt a modellt, megjelenése óta közelről is ismerem, így néhány típushibáról beszámolhatok. Amin picit kikerekedett a szemem leveled olvasásakor, az a főtengely szimering, mert mint a négyüteműek nagytöbbségénél, nincs ilyen alkatrész ebben a motorban sem.

Az a tapasztalat, hogy ha valaki rendesen kihasználja a TU 125, mind a 13 lóerejét, akkor ennél a futásteljesítménynél majdnem biztos, egy laza motorgenerál. Öröm az ürömben, hogy a Suzuki felismerve a motor gyenge pontjait, ezeknek a gyári alkatrészeknek mérsékelte az árait, így például egy hajtókar szett 13400 nettó, ami a japán alkatrészek tekintetében olcsónak mondható. De nézzük, mik azok a problémák, melyek visszatérően jelentkeznek. Talán a leggyengébb pontja a motornak, a karburátor, ami néhány példánynál már új korában is garanciális cserére szorult. Szintén ebben a témakörben, a legtöbb fejfájást okozza a karburátor membrán. Ezt az alkatrészt, tudomásom szerint, a vezérképviselet kiküldte a gyárba vizsgálatra, mert a membrán szövetgumi része, a hazai üzemanyagoktól átlagosan 15.000 km után kirepedt, így a teljesítmény csökkenéssel arányosan a fogyasztás drasztikusan megnőtt. Javaslom, ezt az alkatrészt feltétlenül ellenőrizd. Ez az alapjáratot igazán nem befolyásolja, de helyes karburátor beállításhoz elengedhetetlen. Jó hír, hogy kifejlesztetek egy új gumikeveréket a membránhoz, ezért ha most vásárolsz egy membránt, az már örökéletű. Az alapjárat ingadozást a szelepek tömítetlensége is okozhatja, ezért ha netán levennéd a hengerfejet, érdemes kicserélni a szelepeket, mert ennél a típusnál viszonylag gyakori, hogy leszakad a szívószelep, és ekkor már hengerfejet is kell cserélni, no meg persze dugattyút. Honnan jönnek a zörejek?
A gázadásra mély, morgó hang általában a főtengelytől származik. Ez a legrosszabb hír, ami lehet, hiszen ehhez szét kell szedni a komplett blokkot, és a fent említett hajtókar szettet kénytelen vagy megvásárolni. A hajtókar csere elég gyakori sajnos, (használattól függően) 70-80 ezernél általános. A föntről jövő hang már kisebb probléma, mert a szelephimbák - ha elkoptak - viszonylag olcsón kicserélhetők, a vezérműlánc cseréje használattól függően 40.000-ként szükséges. Kérted a szelephézag értékeket, hidegen a szívó 0,08 ,a kipufogó 0,13 század. Említésre méltó, az irányjelző reléje, mert a váz alsó régiójába szerelték, ezért komoly korróziónak van kitéve, ez által a csatlakozóban gyakran lerohadnak az érintkezők. Búcsúzásul azt javasolnám, ha teheted, próbálkozz a Posta javítóműhelyében, mert ők a mai napig rengeteg ilyen motort javítanak, így legbiztosabb kezekben náluk tudhatod gépedet. Castor

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.